Visszavinnéd a karácsonyi ajándékot? Ezekre figyelj oda!
Visszavinnéd a karácsonyi ajándékot? Ezekre figyelj oda!

Karácsony előtt arról írtunk, mit érdemes, és mit nem érdemes a fa alá tenni. A tapasztalat sajnos még mindig az, hogy rengetegen választanak felesleges vagy épp nem átgondolt ajándékokat. Ebből pedig egyenesen következik, hogy az üzleteknek karácsony után újabb rohammal kell szembenézniük. Sokan próbálják visszavinni, esetleg kicserélni a nem tetsző ajándékot. Cikkünkben összegyűjtöttük az ehhez kapcsolódó legfontosabb tudnivalókat, és kitérünk a megújult garanciaszabályok mellett az alternatív lehetőségekre is.

Nem tetszik, vagy nem jó a méret, visszacserélhetem?

Általánosságban elmondható, hogy az ajándékba vásárolt termékekre ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint bármely más termékre, az év bármely időszakában. Fontos viszont, hogy a jogszabály csak a kereteket adja meg, az egyes üzletekben eltérő lehet a gyakorlat. Sok esetben, főként az ünnepek táján egyedi, megengedőbb szabályok lépnek életbe. Épp ezért a visszacserélés szempontjából fontos, hogy hol vásárolták az ajándékot.

Online vásárlás esetén

Internetes vásárlás esetén indoklás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Ez azt jelenti, hogy a terméket akkor is köteles visszavenni az eladó, ha az nem hibás. Ha tehát az ajándékot webshopban vásárolták, de nem tetszik vagy felesleges, akkor az ára visszakérhető. Ennek két fontos feltétele van:

• a vásárlás időpontjától számított 14 naptári napon belül élnünk kell az elállási joggal, illetve
• a visszaküldés költsége, ha csak ezt az eladó nem vállalta át, a vásárlót terheli.

Sok kereskedő oldalán szerencsére már van lehetőség a visszavétel intézésére. Ahol nincs, ott érdemes odafigyelni. Ehhez nyújt részletes segítséget a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének útmutatója.

Bolti vásárlás esetén

Sokkal bonyolultabb a helyzet a boltban, személyesen vásárolt termékekkel. A webshopokkal szemben a kereskedőket nem kötelezi jogszabály arra, hogy visszavegyék az egyébként hibátlan termékeket. A kereskedők azonban alkalmazhatnak egyedi szabályokat, melyek lehetővé teszik a termékek visszacserélését.

Kivétel az, ha az ajándék hibás (tartós fogyasztási cikk esetében). Ilyenkor a kereskedő köteles visszacserélni, de csak akkor, ha a vásárlástól számítva még belül vagyunk a három munkanapon. Ez a karácsonyi időszakban lehet, hogy nehezebben valósulhat meg. A harmadik napon túl a garanciális feltételeknek megfelelően már csak javításra, illetve – javíthatatlan vagy gazdaságtalanul javítható probléma esetén – a termék cseréjére van lehetőség. Ebben az esetben persze az ajándék érdemben nem változik, de legalább használható lesz.

Fontos, hogy a megajándékozott minél hamarabb vizsgálja meg, próbálja ki a terméket, hogy adott esetben ne csússzon ki a cserelehetőség vagy az elállási jog időtartamából!

A csere vagy visszacsere esetén a termék minden alkatrészének, tartozékának hiánytalanul meg kell lennie. Ha bármi hiányzik, a kereskedő elállhat a cserétől.

A gyakorlat azt mutatja, hogy a legtöbb műszaki és játékáruház a karácsony utáni időszakban jóval megengedőbb saját szabályokat érvényesít. Van, ahová akár január közepéig visszavihetjük a terméket. Az szintén változó, hogy a kibővített időszakban milyen lehetőségeket adnak. Néhol visszaadják a pénzt, vagy beszámítják másik termék árába, de sok helyen levásárolható utalványt adnak.

Ruhák esetében boltonként eltérő lehet a gyakorlat, kivéve a fehérneműket, melyeket sehol nem cserélnek. A nagyobb üzletláncok nem ritkán 30 vagy akár 60 napos cserelehetőséget biztosítanak, de az általános szabály itt is ugyanaz, mint fent: a kereskedő a jogszabály szerint nem köteles a hibátlan árut visszacserélni. Kivételt itt is az online vásárlás jelent.

Őrizzük meg a nyugtát, a blokkot, a számlát!

Fura lenne az ajándékot a blokkal együtt átadni, de megőrizni fontos! Ha úgy alakul, hogy a megajándékozott a csere mellett dönt, akkor a vásárlást igazoló bizonylatra szükség lesz. Végső esetben a bankkártyás fizetési bizonylattal lehet próbálkozni.

Bizonyos esetekben akkor sem kell kétségbeesni, ha nincs meg a blokk: ha például az ajándékozó a termékről kért számlát, akkor ez a bolt nyilvántartásában is visszakereshető. Ha viszont a vásárlást sehogyan nem tudjuk igazolni, akkor kizárólag a kereskedő jóindulatában bízhatunk.

Elromlott az ajándék? Jöhet a garancia!

A köznyelvben elterjedt garancia, azaz jótállás szabályai tavaly nagyot változtak, elsősorban a fogyasztók javára. Az új, sávos rendszerben a jótállás minimális időtartamát a vásárlási érték határozza meg:

• 10 és 100 ezer forint között minimum 1 év,
• 100 és 250 ezer forint között minimum 2 év,
• 250 ezer forint felett pedig minimum 3 év a jótállási idő.

Rendeltetésszerű használat mellett a jótállás időtartama alatt meghibásodó termékek javítása vagy cseréje az eladó kötelessége. Ezenfelül az eladó önként is vállalhat jótállást a termékre vagy annak meghatározott alkatrészeire, ez azonban mindig a jogszabályban meghatározott jótálláson felül érvényes.

Fontos, hogy a jótállás érvényesítéséhez nem szükséges a számla vagy a nyugta: a jótálláshoz fűződő jogaink érvényesítéséhez a jótállási jegy is elegendő!

Erre nem hivatkozhat a kereskedő!

Fontos megjegyezni: a jogszabályok nincsenek összefüggésben az akciókkal. Az eladó nem hivatkozhat arra, hogy a termék akciós volt, mindenképp foglalkoznia kell a vevő jogos panaszával. Az egyetlen kivétel, ha a termék épp a reklamált hiba miatt volt leárazva, és erről a vevőt is tájékoztatták.

Az is gyakran felmerül, hogy a kereskedő készpénzt nem ad vissza, helyette vásárlási utalványt ajánl fel. Ezt minden további nélkül megteheti, de ha a jogszabály szerint jogosultak vagyunk a termék árának visszatérítésére, akkor az utalványt nem vagyunk kötelesek elfogadni. A kereskedők túlnyomó többsége alapvetően tisztességes és jóindulatú, de sajnos az ellenkezőjére is van példa, ezért legyünk tisztában a jogainkkal és a lehetőségeinkkel, és érvényesítsük is őket!

Ami neked rossz ajándék, másnak lehet a legjobb is

Ha a visszacserélésről lecsúsztunk, vagy csak nem hiányzik a vele járó macera, és az ajándékozót sem akarjuk megsérteni, akkor is vannak lehetőségeink. Az első és legegyszerűbb, ha megpróbálunk túladni az ajándékon. Manapság már néhány kattintással megtudhatjuk, milyen értéket képvisel az ajándék, az online piactereken pedig újabb néhány kattintással később már meg is hirdethetjük. Csak arra figyeljünk, hogy az ajándékozó lehetőleg ne futhasson bele a hirdetésbe, vagy ne ismerjen rá az ajándékra! Az árat próbáljuk úgy belőni, hogy se túl drága, se túl olcsó ne legyen, hogy senki ne járjon rosszul!

Az eladásnál talán jobb opció, ha inkább a jótékonyságot választjuk. Az egyik lehetőséget az úgynevezett charity shopok jelentik, ahol a rászorulók kedvezményes áron tudják megvásárolni a leadott termékeket. Erre persze nemcsak ilyenkor van lehetőség, hanem egész évben várják az otthonunkban már feleslegessé vált, de jó állapotú tárgyakat, eszközöket, illetve a szezonnak megfelelő ruhákat. A charity megoldás már csak azért is remek, mert a szeméttelep helyett olyanhoz kerülhetnek a dolgaink, aki még hasznukat veszi. Az egész remekül rímel a körforgásos gazdaságra.

Szintén jó megoldás felvenni a kapcsolatot a segélyszervezetekkel vagy a helyi családsegítő szolgálattal, akik általában nagyon örülnek minden felajánlásnak. Persze itt is alapszabály, hogy csak működő, jó eszközöket, illetve hibátlan ruhákat adományozzunk, de ez az ajándékok esetében talán nem lehet probléma.

Ha úgy érzed, hogy idén nem megfelelő ajándékokat adtál, olvasd el cikkünket, hogy jövőre jobb döntéseket hozhass!

search icon