Ezek a legnépszerűbb újévi fogadalmak 2022-ben! Vajon hogyan tarthatjuk be őket?
Ezek a legnépszerűbb újévi fogadalmak 2022-ben! Vajon hogyan tarthatjuk be őket?

Lehet, hogy idén neked is volt újévi fogadalmad. Az is előfordulhat, hogy az előző években fogtál bele valamilyen vállalásba. Megmutatjuk, mik voltak az idei év legnépszerűbb célkitűzései, és mutatunk néhány taktikát is, amelyekkel sikerre viheted őket.

Az újévi fogadalom egyidős az emberrel

Talán túlzásnak tűnik, de egyes vélekedések szerint az újévi fogadalmak története a több mint 4000 évvel ezelőtt virágzó ősi babiloni birodalomig vezethető vissza. Itt tartottak először feljegyzett ünnepséget az újév tiszteletére, igaz, náluk március közepén kezdődött az év, amikor a növényeket elvetették. A 12 napos ünnepségen többek között ígéreteket tettek az isteneiknek. Ezek tekinthetők az újévi fogadalmak előfutárainak.

Az európai történetírás Julius Caesarhoz köti a januári ígéreteket, ugyanis ő volt az, aki Kr.e. 46-ban január elsejét tette meg az új év első napjának. A január Janusról, a kétarcú istenről kapta a nevét, akinek Caesar elsőként tett fogadalmat az év kezdetén. Különleges jelentősége volt a rómaiak számára. Abban hittek, hogy Janus egyszerre néz vissza az előző évbe és a jövőbe. A rómaiak áldozatot mutattak be az istenségnek, és különböző ígéreteket tettek.

Melyek 2022 legnépszerűbb fogadalmai?

A szilveszteri fogadalmak általában közvetlenül pezsgőbontás után hangzanak el. Lássuk, milyen elhatározások születtek idén!

Az újévi fogadalmak listáján továbbra is vezet az edzés, a fogyókúra és az egészséges életvitel elkezdése.

Egy brit kutatás szerint az angolok 16%-a vállalt valamit 2022-re, miközben 2021 első napján ez a mérés 11%-os eredményt hozott.

A legnépszerűbb újévi fogadalmak listája 2022-ben
Forrás: nationalworld.com

Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy minden évben hasonló fogadalmak szerepelnek a listán. A válaszadók közel fele, 49%-a tervez sportolni és javítani az erőnlétén. A 2. helyen az egészségesebb étrendre való átállás áll. De a 3. helyezett is a testünkkel és az egészségünkkel kapcsolatos, hiszen dobogós lett a fogyás fogadalma. A lista első felében található még a megtakarítások növelése és a karrierépítés, illetve a közösségi média használatának visszaszorítása. A lista közepén foglal helyet az alkoholfogyasztás mérséklése, azonban a leszokás a dohányzásról a lista végére szorult. Az említettek mellett sokan akarnak belevágni egy új hobbiba, lakásfelújításba, önkénteskedésbe, vagy pusztán több időt akarnak a családdal tölteni.

Örömmel láthatjuk, hogy személyes egészségünk a legfontosabb, de egyre többen tesznek környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos újévi fogadalmat is. Előző évben egy hasonló, szintén brit kutatás rávilágított arra, hogy 6 emberből 1 tesz fenntarthatósággal kapcsolatos fogadalmat.

Melyek a legnépszerűbb zöld elhatározások?

  • A résztvevők több mint fele mondta, hogy igyekszik jobban figyelni az újrahasznosításra.
  • 49 százaléka csökkenti a húsfogyasztást.
  • 38 százaléka többet gyalogol és biciklizik.
  • 36 százaléka az ételpazarlás csökkentését vállalta.

Februárra általában alábbhagy a lendület

Arról, hogy mennyire vagyunk sikeresek fogadalmaink teljesítésében, több adat is elérhető. Ezekből látszik, hogy a felnőtt lakosság közel fele tesz valamilyen dátumhoz köthető fogadalmat az élete során, de a fogadalmat tevők csupán 10–20%-a képes meg is valósítani vállalását. Januárban még viszonylag motiváltak vagyunk, de februárban jócskán visszaesik az ígéretek sikerességi rátája. Az eredményesség sajnos a kor előrehaladtával tovább romlik. A 20-as éveikben járókhoz képest az 50-en túliak között már csak fele annyi a fogadalmát teljesítő ember.

Hogyan viheted sikerre az újévi fogadalmad?

Katy Milkman, a pennsylvaniai egyetem viselkedéskutató professzora arról beszélt a CNN-nek, hogyan vihetjük sikerre újévi fogadalmainkat. A pszichológusnő elmondta, hogy bizony a sikertelenségek ellenére mégis van értelmük a bizonyos eseményekhez vagy új kezdetekhez köthető fogadalmaknak. Legyen szó újévről, születésnapról vagy akár egy hétfőről. Ilyenkor az ember meglovagolhatja azt az érzést, hogy lapozott az életében, és tiszta lappal indít.

Nulladik lépés a kudarcok elengedése. Újra kell próbálkozni az előző sikertelenség tapasztalatainak birtokában, mert lehetséges, hogy csak annyi volt a hiba, hogy a vállalt célt nem mértük fel reálisan. Az a legjobb, ha a célunk minél konkrétabb és teljesíthető. Az sem baj, ha kicsit inkább alálövünk a teljesítőképességünknek, a sikerélmény így is motiváló erejű lesz. Kerüljük a megfoghatatlan célokat, mint péládul „idén többet edzek” „egészségesebben fogok étkezni”! Mindent próbáljunk meg számszerűsíteni és mérni!

1. Készítsünk határpontokkal ellátott tervet!

A kezdeti lelkesedés megkophat, de ha még a januári lendülettel készítünk egy alapos és határpontokat tartalmazó tervet, ezekkel a mankókkal egész évben ki tudunk majd tartani. Legyen ez akár egy edzésterv, egy diéta, tanulási vagy felújítási terv, mindegyik esetben segíthet, ha digitális naptárban vezetjük a történéseket és a részeredményeket.

2. Használjunk magunkkal szemben büntetési záradékokat!

Baljósan hangzik, de a szakértők szerint csodákra képes, ha büntetéssel kell szembenéznünk. Nem kell nagy dologra gondolni. Bizonyos esetekben az is megteszi, ha mondjuk megosztjuk a tervünket az ismerőseinkkel. Ha például év közben megszegjük a diétánkat, amit a barátaink is látnak és jó eséllyel számon is kérnek, ez okozhat némi pressziót. A pszichológusok mégis azt mondják, hogy a legjobb negatív motiváció a pénzbüntetés. Legegyszerűbb, ha egy barátunkkal piszkos anyagiakban fogadunk. De léteznek olyan angol website-ok (például a stickk.com és a beeminder.com), ahol leköthetünk egy általunk megadott összeget, amely – ha nem teljesítjük a tervünket – jótékony szervezethez kerül. Ezeknél is szükséges a kiválasztott barát, aki validálja a sikereinket és az esetleges bukásunkat.

pénz
Ha pénzbüntetéssel kapcsoljuk össze az újévi fogadalmunkat, ez komoly motiváló tényező.

3. Pozitív megerősítés – amikor már a büntetés sem használ!

A negatív visszacsatolásnál még erősebb a pozitív megerősítés és meggyőződés. Rosszul gondoljuk, hogy az edzés újbóli elkezdésének egy keserves büntetőedzés a legjobb kiváltója. Itt is fontos a jó célválasztás. Ügyeljünk arra, hogy ne csak a végeredményt, hanem a hozzá vezető utat is élvezzük! Próbáljunk ki új, számunkra még ismeretlen sportokat, étrendet! Például ha nem szeretsz futni, próbálj ki valamilyen futás alapú csapatsportot! Diétázók és kalóriaszámlálók figyelem! Kosárlabdázással és futballozással óránként 496, illetve 434 kalóriát lehet égetni. Vagy ha a kardióval állsz hadilábon, próbálj ki egy izgalmasabb, pörgős küzdősporttal kombinált edzést, mint a boksz vagy a kickbox-fitness. Ha pedig különlegességre vágysz, és ki akarod maxolni a kalóriaégetést, próbáld ki a falmászást! Ha nem lazsálunk, akár 683 kalóriát is otthagyhatunk a mászófalon.

4. Apró jutalmak a nagy cél eléréséhez vezető úton!

Katy Milkman személyes tanácsa az, hogy készítsünk úgynevezett „kísértéscsomagot”. Ebben az esetben egy általunk kedvelt tevékenységgel kötjük össze a kitűzött célunkhoz vezető utat. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy csak az edzésnapokon jutalmazzuk meg magunkat a kedvenc sorozatunkkal, vagy ha készülnünk kell egy vizsgára, csak tanulás közben engedjük meg magunknak a kedvenc kávénkat.

Ha eddig sikertelenek voltunk az edzésben, 2022-ben válasszunk valami új, különleges sportot! Különlegesen motiváló lehet a csapatjáték.

5. Együtt könnyebb!

Szintén bizonyított tény, hogy ha kitartó és jól teljesítő emberek között vagyunk, ez jó hatással van ránk is. Ha tehát van egy célunk, érdemes azokkal a barátainkkal körbevennünk magunkat, akik szintén ebbe az irányba haladnak. Az egészben az a legjobb, hogy ennek a pozitív hatása fordított irányban is igaz. Ha ugyanis tanácsokat kérünk valakitől, vagy fel is nézünk rá, ez megerősíti az illetőt abban, hogy bizony sikeres a dolgában.

search icon