Meglepő tények a D-vitaminról
Meglepő tények a D-vitaminról

A D-vitamin egy igazi szupertápanyag, amely elengedhetetlen szervezetünk számára, mégis van néhány kevésbé ismert tény, amit szinte csak az orvosok tudnak róla.

A napfény vitaminjaként is emlegetett D-vitamin számos jótékony hatással bír. Erősíti a csontokat és a fogakat, hozzájárul az agy és az idegek egészségéhez, támogatja az immunrendszer működését, és még a hajat is fényesebbé teszi.

A közelmúlt kutatásai azt mutatják, hogy az alacsony D-vitamin-szint hatással lehet a szexuális egészségre és teljesítményre. A férfiaknál a D-vitamin fontos szerepet tölt be a termékenység szempontjából is, hiszen megnöveli a spermiumok mozgékonyságát. Emellett javítja a herék működését, amelyek a spermiumokon túl esszenciális nemi hormonokat, így tesztoszteront termelnek.

A nők esetében több tanulmány tárt fel összefüggéseket a D-vitamin-hiány és a szexuális diszfunkciók között, mint a csökkent szexuális vágy, az izgalom hiánya vagy a szexet kísérő fájdalmas érzés.

Ha szervezetednek nagyobb mennyiségű D-vitamint kell feldolgoznia – főleg, ha az táplálékkiegészítőkből származik –, az nemkívánatos mellékhatásokat vonhat maga után. Idetartozik az émelygés, a hányás, az izomgyengeség, a zavartság vagy akár a vesekő kialakulása is.

Jó tudni, hogy október és március között a D-vitamin javasolt napi adagja 2000 NE (nemzetközi egység) egy normál súlyú, egészséges felnőtt esetében.

Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a D-vitamin-szint a férfiaknál befolyásolja a prosztata és a herék működését, a húgyhólyagra, a vesékre és a húgyutakra pedig mindkét nemnél hatással van.

Így a megfelelő D-vitamin szint csökkenti a húgyúti fertőzések, a hólyagrák, valamint a prosztata megnagyobbodás kockázatát, illetve segít megerősíteni a vizeletürítésért felelős izmokat.

Közismert tény, hogy bőrünk a napfény hatására D-vitamint termel. Az viszont már kevésbé, hogy ennek mértéke az életkor előrehaladtával fokozatoson csökken. Kutatások szerint ahhoz, hogy az emberi bőr elegendő D-vitamint állítson elő, naponta, de legalább heti két alkalommal körülbelül 30 percet kell a napon tölteni, lehetőség szerint 10 és 14 óra között.

Fontos tudni, hogy a D-vitamin kritikus jelentőségű tápanyag a várandósság ideje alatt, mind az anya, mind a baba számára. Hiánya a csecsemőknél növeli a veleszületett angolkór és a csonttörések, míg az anyáknál az úgynevezett preeklampszia (kórosan magas vérnyomás és fehérjevizelés) kockázatát. A szülés előtti időszakban ezért is szokták javasolni a megfelelő vitaminpótlást.

(Forrás: divany.hu Kép: pexels.com)

search icon