Az autók számának növekedése, a közlekedési dugók és a szennyezés mind olyan problémák, melyekkel a nagyvárosi lakosságnak szembe kell néznie. A kihívások megoldása azonban nem lehetetlen, de ehhez friss szemléletre és az új technológiák hatékony alkalmazására is szükség van. A városi közlekedés jövőjéről, a multimobilitás szerepéről és az alternatív hajtásláncok lehetőségeiről beszélgetünk Holnapután című rádióműsorunk legújabb részében. Vendégünk Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök vezérigazgatója.
Az adásban szó esik arról, hogy az elmúlt évtizedekben nagyban megváltozott a közlekedéshez való hozzáállásunk. Míg a KSH adatai szerint 2000-ben 2 millió 643 ezer személygépkocsi volt forgalomban Magyarországon, addig ez a szám 2022-re bőven meghaladta a 4 milliót. Amellett, hogy számos háztartásban frissen jelent meg az autó, sok helyen második, harmadik vagy akár negyedik autó is lett a családban. Ez a növekedés olyan infrastrukturális kihívásokat támaszt, melyeket hely és erőforrás hiányában képtelenség kielégíteni. Következésképpen egyre gyakoribbakká váltak a dugók a nagyvárosokban és a fővárosban.
Az elmúlt évek technológiai fejlesztései azonban lehetővé teszik azt, hogy változtassunk. Az olyan megoldások, mint a carsharing (autómegosztás) úgy képesek csökkenteni a zsúfoltságot, hogy az autó kényelmét több ember számára teszik elérhetővé. A mikromobilitási megoldások elterjedésének köszönhetően rövidebb távokon gyorsabbá és hatékonyabbá válhat az utazás, míg az alternatív hajtásláncokkal szerelt autóbuszok lehetővé teszik a városon belüli helyi szennyezés csökkentését.
Vendégünk szerint egyelőre itthon és világszerte lemaradásban vagyunk. Az elmúlt évek technológiai fejlődése szédítő sebességű volt, azonban a mobilitás terén nem sikerült felvennünk a tempót. A HUMDA egyik fontos feladata éppen ez: a társadalom számára megmutatni az új lehetőségeket, míg a szolgáltatók számára átfogó megoldásokat kínálni a fenntartható közlekedés érdekében.
Az adásban szóba kerülnek az alternatív hajtásláncok, kiemelten a hidrogéncellás járművek kérdése, melyek bizonyos feltételek mellett kiválóan beilleszthetők a zöld mobilitásról alkotott komplex jövőképbe. A témában nemrég interjút is készítettünk Weingartner Balázzsal.
Ha kíváncsi vagy arra, még milyen érdekességek jellemzik a jövő közösségi közlekedését, érdekel a zöld mobilitás kérdésköre és az a komplex szemlélet, amely mentén a hatékony és fenntartható közlekedés megvalósulhat, tarts velünk a Holnaputánban!