Az elektromos autók témaköre kezd vallásháborúvá fajulni: az emberek vagy rajonganak érte, vagy gyűlölik a technológiát. A kérdés azonban korántsem fekete vagy fehér. Holnapután című rádióműsorunk aktuális adásában Várkonyi Gábor autós újságíróval utánajárunk annak, hogy mi fán teremnek az elektromos négykerekűek, van-e létjogosultságuk, és legfőképp milyen jövő várhat rájuk.
Vendégünk szerint az elektromos autózásnak nagyon is van létjogosultsága, és az elmúlt évek változásai nyomán a törvényi keretfeltételei is adottak. Fontos viszont megjegyezni, hogy önmagában az elektromos autó nem válasz minden kérdésre. Számos olyan terület van, ahol a hagyományos megoldások még évekig sokkal jobbak lehetnek. Hosszabb utakra például még érdemes lehet hagyományos üzemanyaggal működő, esetleg hibrid autókkal elindulni.
A fenntarthatóságról szólva Várkonyi Gábor hangsúlyozza, hogy az elektromos autó használata önmagában még nem egyenlő a környezetvédelemmel. Például a villanyautók gyártása során ugyanúgy jelentős a kibocsátás, mint a hagyományos társaiké során, ráadásul az akkumulátorok összetevőinek bányászata nemcsak környezetvédelmi, de emberi jogi aggályokat is felvet. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az autókat hajtó energia sem kizárólag megújulókból származik.
Arra a kérdésre, hogy mitől lesz zöld az autózás, sokkal inkább az a jármű lehet a válasz, amely hosszú távon tartós, illetve amit nem gyártunk le feleslegesen
– mondja szakértőnk.
Az autóipar nagyon megváltozott az elmúlt évtizedekben. Míg 50–60 évvel ezelőtt az egyéni vásárlók voltak az elsődleges ügyfelek, addig mára már a cégek vették át a helyüket. A flottás, lízingelt autókat már nem évtizedekre tervezik, legfeljebb néhány évre, így a korábban jelentős értéket képviselő tartósság mint szempont nagyrészt eltűnt. A jelenleg is átalakulóban lévő autóipar jövőjében viszont újra nagy szerephez juthat a tartósságra törekvés.
Manapság a gyártók meghatározó bevételi forrását még mindig az eladott autók jelentik, ám a következő időszak sokkal inkább a szolgáltatásokról szólhat. Ennek megfelelően a gyártók sem autókat árulhatnak majd, hanem mobilitási megoldásokat. Azonban – ahogy Várkonyi mondja – egyelőre nem lehet tudni, hogy ez pontosan hogyan fog kinézni.
Az adásban a tisztán elektromos autók mellett szót ejtünk a zéró emisszió felé vezető út fontos lépcsőfokát jelentő hibridekről is. Ezek közül Várkonyi Gábor szerint a plugin hibridek jelentik a legjobb megoldást. Ahogy vendégünk mondja, a plugin hibridek első verzióiban még nagyon kicsi akku volt, így ezek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, az emberek nem töltötték őket túl gyakran. Ezzel szemben ma már simán elmennek 70, 80, akár 100 kilométereket is, ami a legtöbb felhasználó számára elegendő lehet, főként a városi közlekedésben, így az elektromos közlekedés „kapudrogját” jelenthetik.
A jövőről szólva azt is megtudjuk, hogy az egyéni autóhasználat – elsősorban urbánus környezetben – egyre drágábbá válhat. Nagyon valószínű az is, hogy éveken belül kilométer alapú útdíjakat vezetnek be. Összességében megállapítható, hogy az elektromos megoldások felé történő elmozdulás ma már megállíthatatlan, már csak azért is, mert a technológia támogatása mellett az EU elkötelezte magát.