Impozáns, már-már hihetetlen számokat villantott Budapest 20 éves vasútstratégiája, melyet szerdán online konferencián mutatott be alaposabban Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár, valamint Vitézy Dávid, Budapest Fejlesztési Központ igazgatója és Dr. Homolya Róbert a MÁV igazgatója.
Budapesti levegő sajnos hagy kívánnivalót maga után, erre a tisztifőorvos és a napokban az Unió is felhívta a figyelmet, pedig az ipari termelés egyre jobban kiszorult a városból, így erről jelentős részben az autók tehetnek.
A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia megcélozta, hogy az agglomerációból autóval közlekedőket vonatra ültesse. Fürjes Balázs elmondta, hogy az elmúlt 60 évben 60%-al nőtt az agglomerációban élők száma, valamint a közelmúltban 36%-al emelkedett az autók száma az elővárosokban. Ehhez képest az ott élők csupán 30%-a választja a tömegközlekedést, ezzel szemben Budapesten 10-ből 6 ember közösségi közlekedést használja. A 20 évre szóló nagyszabású vasútfejlesztési terv fő célkitűzése az agglomeráció jobb becsatlakoztatása és a városon belüli jobb vasútközlekedés.
A közút hálózat nem képes felvenni a megnövekedett forgalmat, az ingázók napi 37 percet töltenek dugóban. Ennek kapcsán Vitézy Dávid kiemelte, hogy az elővárosi vasút már most nagyon fontos, hiszen Magyarország teljes vasúti személyforgalmának 74%-a ezen történik. Éppen ezért alkalmas is arra, hogy fejlesztések után átvegye az autóforgalom helyét. Erre jó példa az felújított esztergomi és székesfehérvári hálózat, ahol így több mint 80%-al nőt az utasforgalom.
Az M4 által, az utasoknak átlagosan 2 perccel rövidült az utazásuk, még így is megérte a beruházás, de ezekkel a fejlesztésekkel a vasutat választóknak 15-45 perccel csökken majd a napi ingázásuk időtartama.
-fogalmazott Vitézy
Lényeges megjegyezni, hogy a projekt fedezete biztos lábakon áll, hiszen a nem csekély 2000 milliárdos összköltségvetést az Európai Unió forrásai biztosítják.
A teljes beruházás 115 ezerrel kevesebb autót ígér, közvetlen reptérelérést vonattal, 60 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid kibocsátást, 16 új vasúti megállót és új csomópontokat, több mint 200 hektár vasúti rozsdaterület rehabilitációját, másfél-kétszeres vasúti utasszám növekedést Budapesten és vonzáskörzetében és 10 percenként induló vonatokat, melyeket ráadásul mindössze egyetlen bérlettel igénybe lehet majd venni.
Terv talán legmerészebb pontja egy 4 km-es alagút a Déli és a Nyugati pályaudvar között. A teljes projekt alapos bemutatását a budapestvasut2040.hu oldalon találjátok, érdemes böngészni az érdekességek között.
Kiemelt kép: MÁV