Elkészült a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia, melyet mindannyiunknak van lehetősége véleményezni március 12-ig a projekt honlapján. Ahogy arról már a bemutatás napján is beszámoltunk, nagyon fontos és aktuális a fejlesztés, hiszen 1960-tól mostanáig a főváros belső területének népessége megfeleződött, ám az egész várostérség lakossága, tehát ha Budapestet és környékét együtt számoljuk, növekedett. A népességprognózis szerint 2040-ig Budapest lakossága 2,76%-kal gyarapodik, az egész várostérségé viszont 13,25%-kal. Mindez azt jelenti, hogy az ingázásból származó problémák a jövőben tovább növekedhetnek, ezért is elenegdhetetlen az agglomerációs stratégia megtervezése és kivitelezése.
A stratégia azt az ambiciózus célt tűzi ki, hogy 2040-ig tartó, átfogó és egymásra épülő, komplex beruházások megvalósítása révén összességében 80%-kal növelje az elővárosi vasútvonalakon utazók számát. A cél egy teljesen átjárható regionális vasúti és hév-hálózat: vonatok Újpalotáról a Nyugatiba, a Széll Kálmán térről a repülőtérre, Káposztásmegyerről Kelenföldre, Érdről a Nyugatiba, Dunakesziről Zuglóba, Pécelről Budára.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója Facebookon megjelent közleménye szerint ehhez a legfontosabb célkitűzések a következők:
- Minden vasútvonalon óránként két elővárosi gyors, azaz zónázó, plusz négy elővárosi személyvonat indítása, így a belső agglomerációs gyűrűből és a zónázó és személyvonatok által egyaránt kiszolgált főbb településekről 15 perces járatsűrűség elérése minden irányból, az ehhez szükséges infrastruktúra fejlesztések elvégzése.
- Az elővárosi vasútvonalakról több irányba is közvetlen szolgáltatás indítása, körvasúti és fejpályaudvari/alagútba tartó vonatok vegyes közlekedése, fonódó viszonylathálózat kialakítása és az ehhez szükséges infrastruktúra megépítése.
- Budapest külső kerületeinek bekapcsolása a vasúti közlekedésbe, sűrűbb szolgáltatással, új megállókkal Káposztásmegyeren, a külső körvasúton, Albertfalván, a XVII. és XVIII. kerületben.
- Könnyű és kényelmes átszállási kapcsolatok (P+R, B+R parkolók, buszos ráhordás, kerékpáros megközelíthetőség).
- Gyorsabb utazás a korszerűsített vasútvonalakon, a lassújelek megszüntetése a budapesti maghálózaton.
- A késések jelentős csökkenése a fejpályaudvarok környezetében ma fennálló kapacitáshiány megszüntetésével.
- Korszerű, kényelmes, akadálymentes, tiszta járművek minden vonalon.
- Megújuló, akadálymentes, esztétikus vasútállomások és megállók.
- Budapest belső területein közvetlen csatlakozás több ponton a metróhálózathoz, a villamos-gerincjáratokhoz.
- Tarifareform, hogy az ingázáshoz csak egyetlen bérletre legyen szükség.
A Budapest Vasút honlapján további háttér információk olvashatók. Véleményezésre fel!