Környezetvédelmi szempontból felemás képet mutat az Európa-bajnokság, pedig az Európai Futballszövetség (UEFA) a korábbiaknál zöldebb tornát ígért.
A nagy sporteseményekhez kapcsoló kibocsátás igen jelentős részét képezik a sportlétesítmények, esetünkben a stadionok építése. Ebből a szempontból az idei EB jól teljesít, hiszen a budapesti Puskás Aréna kivételével egyetlen új stadiont sem építettek a versengésre.
Ahogy azonban a Telex részletes cikkéből kiderül, a torna lebonyolítási rendszere elég nagy környezeti terhet jelent. Ennek az az oka, hogy a rendező városok igen nagy távolságra vannak egymástól. A két véglet, London és Baku között például több mint 4000 kilométer van.
Így aztán a csapatok többsége, és velük együtt a több száz, néha több ezer szurkoló utazni kényszerül. Míg azonban korábban amikor 1-2 rendező ország volt, a távolságok miatt ezt könnyedén lehetett tömegközlekedéssel, esetleg autóval intézni, most ezt szinte csak repülőgéppel lehet megoldani.
A cikk Svájc esetét említi, mint a legextrémebb példa: ha a csapat eljut az elődöntőig, akkor a játékosoknak és a drukkereknek több mint 21 ezer kilométert kell majd utazniuk, de még akkor is fixen vár rájuk 13 ezer kilométernyi repülés, ha esetleg már a csoportkörben elvéreznének.
Ebből a szempontból a mieink szerencsésnek mondhatók, hiszen két csoportmeccsüket is itthon játsszák, így mindössze 1200 kilométert kell utazniuk. Továbbjutás esetén persze ez a szám, akár jelentős mértékben is nőhet.
Ez teljességgel nonszensz környezeti szempontból. Azt mondják, hogy ez a formátum megmutatja az európai egységet, de közben megfeledkeznek a klímavészhelyzetről.
– mondta az Eb-ről Karima Delli, a francia Zöldpárt képviselője, az Európai Parlament Közlekedési és Turizmus Bizottságának tagja.
Bár az UEFA a kibocsátás ellensúlyozására többek között kisebb volumenű faültetési akciót is hirdetett, a kritikusok szerint ezek csupán greenwashing jellegű lépések, ami helyett inkább a fenntarthatóbb rendezés felé kellene elmozdulniuk.