Zöld testvériség segíti a fenntarthatóságot célzó innovációkat
A környezetbarát fejlesztésekkel rajthoz álló vállalkozásoknak különösen sok akadályt kell leküzdeniük, hogy célba érjenek, vagyis hogy ötletükből profitábilis terméket, szolgáltatást hozzanak létre. Ebben segíti őket a frissen megalakult Green Brother Accelerator üzletfejlesztő és oktatóközpont. Dervalics Ákossal, a központ és az SC Energia vezetőjével beszélgettünk.
Mi adta az ötletet a Green Brother létrehozásához? Miért éreztétek úgy, hogy a zöld vállalatoknak dedikált accelerator programra van szükségük?
Ezen a területen komoly kihívást jelent a startupok, de még akár a több éve működő innovatív vállalkozások számára is a finanszírozhatóság. Míg a fosszilis energiahordozókra épülő szegmensben már évtizedek óta bevált, kiszámítható folyamatok léteznek a beruházásra, a fenntarthatósággal kapcsolatos fejlesztéseket a bankok még mindig túl kockázatosnak látják, ezért általában nehéz hitelhez jutni. Így rögösebb az út a tényleges indulásig, problémásabb az előre tervezés. Ezenkívül azt tapasztaljuk, hogy ugyan már több jelentős szervezet létezik, amely segíti a környezetbarát startupok nemzetközi üzleti fejlődését – mint például partnereink, az EIT InnoEnergy és az EIT Urban Mobility –, ám sokan nem képesek önerőből elérni azt a szervezeti, piacismereti szintet, amely szükséges ahhoz, hogy ezeknek a szervezeteknek a támogatását élvezhessék. A mi legfőbb küldetésünk tulajdonképpen az, hogy felkészítsük az induló cégeket a nemzetközi piacokra és a külföldi befektetések elnyerésére.
A fenntarthatóságon belül elsősorban milyen célterületekre fókuszáltok?
Az akkumulátoriparra, a hidrogéniparra, a városi közlekedésre, az energiahatékonyságra és a körforgásos gazdaságra. Fontos hangsúlyozni, hogy nem kizárólag új termékeket, szolgáltatásokat kínáló vállalatok jelentkezhetnek hozzánk, hanem minden olyan rész-technológia iránt is érdeklődünk, amely kapcsolódik ezekhez az iparági célterületekhez, és képes üzleti hasznot hozni a jövőben.
Hogyan működik a Green Brother Accelerator? Mit várhatnak azok a startupok, amelyek bekerülnek a programba?
A mi felfogásunk szerint egy teljes ökoszisztémát kapnak, amit lépésről lépésre nyitunk ki számukra. Az első szint egy online oktatási platform, ahol a résztvevők díjmentes, digitális és angol nyelvű kurzusokon vehetnek részt olyan témákban, mint a szervezetfejlesztés, a nemzetközi piacismeret, a prezentációs és pitching technikák, az üzleti jog vagy éppen a forrásteremtés. Az elméleti oktatás és a feladatok megoldása után a résztvevőknek már létre kell tudniuk hozni a nulladik verziójú üzleti modelljüket, amelyet mi áttekintünk, és ez alapján megkezdődik a konzultációs folyamat. A harmadik fázisban már valódi értékajánlatokat tudnak bemutatni részben piaci szereplőknek, részben stratégiai partnereknek. Mindennek köszönhetően csökkenteni tudják a piacra lépés kockázatát.
Mi kell ahhoz, hogy egy fenntarthatósággal foglalkozó cég sikeres lehessen?
Nagyjából azok a kritériumok igazak rájuk is, mint minden más vállalkozásra és startupra. Először is kell egy diverz csapat olyan alapítótagokból, kulcsemberekből, akiknek megfelelő technológiai, valamint értékesítéssel és menedzsmenttel kapcsolatos képességeik vannak. Fontos, hogy képesek legyenek egy terméket vagy szolgáltatást nagyobb tömegekhez eljuttatni, szervezeti folyamatokat alkotni és menedzselni, ezenkívül a piaci szereplőkkel kommunikálni, az igényekhez adaptálódni.
Mennyiben számít egyedülállónak a Green Brother innovációs központ Magyarországon, esetleg Európában?
Kifejezetten fenntarthatósággal kapcsolatban nem tudok másik hasonló profilú hazai szervezetről. Az is különlegessé teszi a tevékenységünket, hogy komplex módon, megtervezett folyamat mentén segítjük a startupokat. Európában természetesen már működnek szervezetek ilyen céllal. Ugyanakkor abban a tekintetben az élen járók sorába tartozunk, hogy a Green Brother elindulásakor mögénk állt az Európai Unió által támogatott InNow program. Ennek köszönhetően Lengyelországban, Horvátországban, Szlovéniában és Szlovákiában is elérhető a szolgáltatásunk.
Május 31-én zárult le a jelentkezés első köre. Mik az eddigi tapasztalatok?
Több mint 40 vállalkozás, köztük több startup jelentkezett, ami nagyon szép szám, hiszen a célcsoportunk eléggé fókuszált nemcsak a fenntarthatóság tekintetében, hanem azért is, mert a programba alapvetően a nemzetközi piacra orientálódó vállalkozásokat vártuk. A jelentkezők többsége abban a fázisban van, ahol még szükség van az elméleti alapok fejlesztésére, amire tökéletes eszköz az online oktatásunk. Azokkal pedig, akik ennél előrébb járnak, közvetlenül vesszük fel a kapcsolatot, és elkezdjük a konzultációt.
Szakmai tevékenységedben már régóta fontos a környezetvédelem. A magánéletedben hogyan jelenik meg a fenntarthatóság?
Sokan abban a tévhitben élnek, hogy környezettudatosan élni drága mulatság, de ez nem feltétlenül igaz. Persze vannak olyan technológiák, amelyek költségesek, ám viselkedésünkkel is sokat tehetünk a zöldebb jövőért, ami pedig nem kerül semmibe. A hétköznapokban szerintem sokat számítanak az olyan apróságnak tűnő mozzanatok, minthogy nem használunk feleslegesen világítást, vagy a nyári kánikulában éjszaka szellőztetünk, kevesebbet járatjuk a klímát. És hogy egy friss példát is említsek arra, hogy milyen az, amikor a magánélet összefonódik az üzlettel: a napokban volt egy meetingem, éppen egy startup befektetést írtunk alá, ahová mind a hat résztvevő biciklivel érkezett. Zseniális volt!
Milyen terveitek vannak a közeljövőre nézve?
Egyrészt haladunk tovább a megkezdett úton, igyekszünk az első körben jelentkezett vállalatokat minél nagyobb mértékben felkarolni. Másrészt a háttérben azon is dolgozunk, hogy újabb stratégiai együttműködéseket hozzunk létre, esetleg régieket újítsunk meg, hogy ne csak üzleti, nagyvállalati segítséget nyújthassunk, hanem jogi és szellemi tulajdonnal kapcsolatos tanácsadással is támogathassuk a cégeket.