Mi befolyásolja leginkább a házhozszállítás karbonkibocsátását?
Mi befolyásolja leginkább a házhozszállítás karbonkibocsátását?

Az elmúlt néhány évben egyre csak növekedett a kézbesítő robotok és drónok száma szerte az Egyesült Államokban, melynek környezetei hatásait nem rég kezdték el kutatni. Az ACS Environmental Science & Technology című szaklapban megjelent tanulmányban kimutatták, hogy a lakossági csomagszállítás automatizálása nem befolyásolja annyira az üvegházhatású gázok kibocsátását, mint a kézbesítő furgon mérete és típusa.

A közelmúltban a COVID-19 járvány fellendítette az érdeklődést az automatizált szállítási technológiák iránt, ami lehetőséget biztosít a rendelések érintésmentes eljuttatására. Ezidáig nem készült azonban értékelés arról, hogy a robotok és az automatizált járművek hogyan befolyásolják a csomagok helyi elosztóközpontokból a vásárlókhoz történő szállításának amúgy rendkívül energiaigényes folyamatát. Gregory Keoleian, a Michigani Egyetem munkatársa és kollégái ezért azt vizsgálták, hogy ennek az utolsó szakasznak az önvezető teherautókkal és sétáló robotokkal történő automatizálása hogyan befolyásolja az egyes csomagokhoz kapcsolódó üvegházhatású gázok kibocsátását az emberi kézbesítő rendszerekhez képest.

A kutatók 12 forgatókönyvet vizsgáltak, az ember által irányított kézbesítési folyamattól a teljesen automatizált rendszerig, egy tipikus külvárosi útvonal mentén, ahol fél mérföldenként egy csomagot adnak le. Minden egyes forgatókönyv esetében kiszámították az üvegházhatású gázok kibocsátását, vagyis a szénlábnyomot minden egyes kézbesített csomag esetében. Ehhez egy kereskedelmi forgalomban kapható sétáló robot és különböző teherautók – köztük ember által vezetett és önvezető modellek, benzin- és akkumulátoros üzemű modellek, valamint kétféle rakományméret – gyártási és élettartam-üzemeltetési kibocsátási adatait adták össze.

Az eredmények azt mutatják, hogy a robotok és a járműautomatizálás viszonylag kis százalékát (<20%) teszik ki egy csomag karbonlábnyomának. Ehelyett a szállítójármű mérete és üzemanyagforrása nagyon nagy hatással volt az üvegházhatású gázok teljes kibocsátására. Például egy benzinmotoros furgon használata majdnem megduplázta az egy csomagra jutó kibocsátást az akkumulátoros modellel történő kézbesítéshez képest. Ezenkívül egy nagyobb teherautó, amely 180 csomag befogadására volt alkalmas, csomagonként körülbelül 50%-kal nagyobb üvegházhatású gázkibocsátással járt, mint egy 80 csomagot befogadó furgon. A kutatók szerint az ember által vezetett kisebb, akkumulátoros teherautónak van a legkisebb csomagonkénti károsanyag-kibocsátása az általuk elemzett szállítási módok közül.

(acs.org)

(fotó: pexels – Kindel Media)

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

search icon