A Nemzetközi Tömegközlekedési Szövetség (UITP) egyesített toplistája szerint az egész világon Budapesten utaznak a legtöbbet villamossal. A legfrissebb, 2018-as adat szerint 430 millióan vették igénybe a szolgáltatást, míg a második helyezett Prágában 370 millióan, míg Párizsban 320 millióan.
A Budapesti Fejlesztési Központot vezető Vitézy Dávid Facebook-posztja hívta fel a figyelmet a fővárosi villamosok jelentőségét mutató számadatra. Érdekesség, hogy az első 10 helyezett városból 7 közép-európai, német nyelvű vagy az egykori Osztrák-Magyar Monarchia területén fekszik.
Mivel ezen városok jelentős részben a keleti blokkban helyezkedtek el, ezért az egyéni autózás jóval lassabban terjedt el, mint a nyugati országokban. Arrafelé a legtöbb helyen fokozatosan leállították és megszüntették a villamosközlekedést, és csak az elmúlt években kezdték felismerni, hogy ezzel hibát követtek el. Velük szemben az egykori keleti blokk nagyvárosaiban többé-kevésbé sértetlenül megmaradtak a villamoshálózatok.
- Budapest – évi 430 millió utazás
- Prága – 370 millió
- Párizs – 320 millió
- Bécs – 305 millió
- Varsó – 280 millió
Az első 10-be a fentieken kívül Zürich (210), Hong Kong (205), az ausztrál Melbourne (205), Berlin (205) és Zágráb (190) fért be. Ebből jól látszik, hogy a világ nagyvárosainak zömében nem, vagy alig használnak villamosokat, hiszen még az alig 800 ezres horvát főváros is bekerülhetett a felsorolásba.
A közlekedési szakember kitér arra is, hogy azért Budapest sem úszta meg rombolás nélkül: így tűnt el a Rákóczi úti vagy a Bajcsy-Zsilinszky úti vonal. Utóbbival kapcsolatban azt írja, hogy annak újraélesztése a kormányzati és fővárosi tervekben egyaránt szerepel.
A fővárosi villamoshálózat egyébként a következő években nem hogy zsugorodna, tovább bővül majd. Új vonalak létesülhetnek, illetve a már létezők fejlesztése is napirenden van. Ez már csak azért is jó hír, mert a kibocsátásmentes városi közlekedés gerincét a kötöttpályás közlekedés jelentheti.