Az ENSZ 2050-re érné el repülési klímacélját
Az ENSZ 2050-re érné el repülési klímacélját

Az Egyesült Nemzetek Szervezetének egyik szerve Kína és Oroszország nemtetszése ellenére is megállapodott abban, hogy a légi közlekedésre vonatkozóan hosszú távú célként 2050-re nettó nulla kibocsátást tűz ki. A környezetvédők mindazonáltal kritizálták a megállapodást, mivel az nem kötelező erejű.

A döntést több európai ország kompromisszumnak nevezte, mivel ambiciózusabb célt szeretnének elérni. A légitársaságok globális fellépést sürgetnek, hogy elkerüljék, hogy az országok különböző szabályokat és díjakat vezessenek be a kibocsátás visszaszorítására.

Kína, amelyet Oroszország is támogatott, megkérdőjelezte a cél megvalósíthatóságát. Azzal érvelt, hogy a fejlett országoknak pénzügyi támogatást kell nyújtaniuk a fejlődő országoknak, amelyek még mindig a légiközlekedési piacuk növekedésével foglalkoznak. A légitársaságok tavaly a 2050-ig történő nettó nulla kibocsátási célt fogadták el, ami a kínai légitársaságok részéről további fenntartásokat váltott ki.

Bár a megállapodás nem tökéletes, még mindig egy jelentős előrelépés, mivel alkalmas lehet globális intézkedések előmozdítására

– mondta az Airlines for America amerikai légitársaságok kereskedelmi csoportja.

Az ügyben illetékes tisztviselők azt remélik, hogy a most meghatározott globális célkitűzés túlmutat az iparági bejelentéseken, és fellendíti az új, fenntartható légi járművek fejlesztését. Ezen felül abban is bíznak, hogy a döntés ösztönzi a fenntarthatóbb magánberuházásokat, illetve a fenntarthatóbb üzemanyagok használatát is. Az országok és régiók már most lépéseket tesznek a fenntartható üzemanyag-felhasználás fellendítése érdekében, Európa tiszta üzemanyagokra vonatkozó megbízásokat szorgalmaz.

Dan Rutherford, az amerikai székhelyű International Council on Clean Transportation (ICCT) igazgatója szerint a gazdagabb országoknak különösen vissza kell fogniuk a kibocsátásukat, mivel a fejlődő országok piaca még mindig növekszik. Ahhoz, hogy a szegényebb országok számára teret biztosítsunk a légiközlekedési ágazatuk növekedéséhez, a gazdagabb országoknak még gyorsabban kell tető alá hozniuk a kibocsátáscsökkentést.

A légiközlekedés azonban várhatóan továbbra is az éghajlatvédelmi csoportok célkeresztjében marad. A jelenlegi légiközlekedés rendkívül jelentős szennyezőnek számít, így mindenképpen kiemelt fontosságú, hogy ez a döntés született.

(forrás: www.theguardian.com)

search icon