Bizonyos élelmiszereken, mint például a vörös hús, olyan klímahatásra utaló címkéket helyeznek el, amelyek felhívják a vásárlók figyelmét arra, mekkora környezeti kárt jelent az adott étel előállítása. Ez egy kutatás szerint hatékony eszköz lehet arra, hogy az emberek ne válasszanak olyan opciókat, amelyek negatívan hatnak a bolygóra.
A politikai döntéshozók már régóta vitatkoznak arról, hogyan lehetne rávenni az embereket arra, hogy kevesebb szén-dioxid-kibocsátással járó élelmiszereket válasszanak. Áprilisban az éghajlatváltozással foglalkozó munkacsoport, az IPCC jelentése sürgette a világ vezetőit, különösen a fejlett országok vezetőit, hogy támogassák a fenntartható, egészséges, alacsony kibocsátású étrendre való áttérést.
Politikailag lehetetlen, hogy egy kormány azt mondja az embereknek, hogy ne egyenek annyi húst
– mondta Henry Dimbleby, az Egyesült Királyságban élő szakíró.
Angliában a mezőgazdasági területek mintegy 85%-át legelőként használják, vagy olyan élelmiszerek termesztésére használják fel, amelyeket aztán az állatokkal etetnek. Dimbleby szerint 10 év alatt 30%-os húsfogyasztás-csökkentésre van szükség ahhoz, hogy Angliában fenntartható módon használják a földterületeket. Ugyanakkor a Greenpeace 70%-os csökkentés mellett érvel.
Azonban egy kísérlet felmutatott egy megoldási javaslatot a környezetterhelő élelmiszerek visszaszorítására. Az Egyesült Államokban egy reprezentatív mintáján végzett vizsgálat során a résztvevőknek egy gyorséttermi menüt mutattak, és arra kérték őket, hogy válasszanak ki egy tételt, amelyet vacsorára rendelnének. A résztvevők véletlenszerűen háromféle címkével ellátott étlapot tekintettek meg: gyors válaszkóddal ellátott címke minden terméken (kontrollcsoport); zöld, alacsony klímahatású címke a csirke, hal vagy vegetáriánus termékeken (pozitív keretezés); vagy piros, magas klímahatású címke a vörös húsokon (negatív keretezés).
A kontrollcsoport résztvevőihez képest 23,5%-kal több résztvevő választott ételt a fenntartható menüből, amikor az étlapon a magas klímahatású címkék szerepeltek, és 9,9%-kal több résztvevő választott fenntartható menüpontot, amikor az étlapon az alacsony klímahatású címkék szerepeltek. A kísérleti körülmények között a résztvevők, akik fenntartható tételt választottak, egészségesebbnek ítélték a rendelésüket, mint azok, akik nem fenntartható tételt választottak.
(Forrás: theguardian.com)