Nemrég jelent meg a piaci folyamatokat fenntarthatósági szempontból elemező Planet Tracker think tank friss jelentése, mely a greenwashing, azaz a zöldre mosás egyre kifinomultabb módszereit mutatja be. Ahogy a jelentést bemutató cikkében írja a Másfélfok.hu szerzője, a vállalatok a megtévesztő címkézéstől kezdve a környezet- és klímavédelmi célok csúsztatásáig és elhallgatásig számos taktikával igyekeznek félrevezetni a fogyasztókat, aláásva a klímacélokat és károsítva azokat a cégeket, amelyek tényleg cselekedni szeretnének.
A Planet Tracker jelentésében a görög mitológiából ismert kígyó szerű vízi szörnyeteghez, a hidrához hasonlítja a greenwashingot: ha levágják egy fejét, kettő nő helyette. A zöldre mosásnál ez úgy működik, hogy ha egy módszer sikerül visszaszorítani, akkor két új kifinomultabb stratégia lép a helyére.
A greenwashing magyarul zöldre mosás vagy zöldre festés. Olyan marketing- és PR-stratégia, amely elhiteti a fogyasztókkal és a közvéleménnyel, hogy a vállat többet tesz a környezet védelméért, mint a valóságban.
A cikkben összesen hat stratégiát mutatnak be, mindegyiknél létező példákkal illusztrálva a problémát. Ilyen például a zöld-hárítás (greenshifting), melynek során a vállalatok azt sugallják, hogy nem ők, hanem a fogyasztók a hibásak és rájuk tolják a felelősséget. Ez történt például a brit olajóriás, a BP esetében, amikor 2019-ben életre hívta az „Ismerd meg a szénlábnyomod” kampányát.
Egy másik módszer a zöld-reflektorfény (greenlightning). Ez olyan kommunikációs stratégia, ami révén a vállalat működésének vagy termékeinek egy különösen zöld jellemzőjére irányítják a fókuszt, akár reklámok formájában. Ezzel párhuzamosan elterelik a figyelmet a vállalat máshol kifejtett környezetkárosító tevékenységeiről. A szemléltetésül hozott példában a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota szerepel. A japán cég olyan szlogenektől hangos, mint „a nettó nullán túl” vagy „a jövő elektromos”, miközben 2021-ben az összes eladásának mindössze 0,2%-át tették ki a nulla kibocsátású járművel. Ez a világ 10 legnagyobb autógyártója között a legalacsonyabb arány.
A cikk a – szerencsére – egyre szigorodó EU-s szabályozási környezet mellett arra is kitér, hogy milyen módszereket hívhatunk segítségül, ha nem akarunk bedőlni a téves állításoknak. Ilyenekről a Greendex is írt korábban. A teljes cikket itt lehet elolvasni.