Miközben az Európai Bizottság újabb lépéseket tesz a greenwashing visszaszorítására a termékcímkéken és a reklámokban, a kutatások egy pofon egyszerű módszerre mutatnak rá a greenwashing elkerülésére: több női vezetőt kell alkalmazni.
Az EU által javasolt zöld jelentésekről szóló irányelv várhatóan arra fogja kényszeríteni a nagyvállalatokat, hogy átláthatóbbá tegyék a termékeik éghajlatra gyakorolt hatásait, és módosítsák a címkézésüket úgy, hogy pontosan kifejtsék ezeket a hatásokat.
A zöld követelésekről szóló irányelv
Egy 2020-as bizottsági tanulmány alapján az EU-ban vizsgált környezeti állítások 53,3 százalékát homályosnak vagy félrevezetőnek találták, 40 százalékuk pedig teljesen megalapozatlan.
„Az önkéntes zöld jelentéseket benyújtó vállalatokra vonatkozó közös szabályok hiánya „greenwashinghoz” vezet, és egyenlőtlen versenyfeltételeket teremt az EU piacán a valóban fenntartható vállalatok hátrányára” – áll a Bizottság közleményében.
Az új szabályok megkövetelik a vállalkozásoktól, hogy értékeljék és teljesítsék a zöld jelentésekre vonatkozó új minimális „bizonyítási követelményeket”. Ezek a követelmények magukban foglalják az elismert tudományos bizonyítékokra és a legkorszerűbb ismeretekre való támaszkodást, az üvegházhatást okozó gázok ellentételezésének átlátható jelentését, valamint tájékoztatást arról, hogy a termék környezeti szempontból lényegesen jobban teljesít-e, mint az általános gyakorlat.
Egyre körmönfontabb módszerekkel próbálnak átverni minket a greenwashingot alkalmazó cégek
A zöld jelentések csak azokra a környezeti hatásokra vonatkozhatnak, amelyeket a követelményeknek megfelelően értékeltek, és a termék vagy vállalkozás szempontjából „jelentősnek” minősítettek. Ezenkívül a zöld jelentésekhez csatolni kell a megalapozottságukra vonatkozó információkat, akár fizikai formában, akár webhivatkozás, QR-kód vagy ezzel egyenértékű formában. Ez azt jelenti, hogy számos olyan vállalkozásnak, amely környezetbarát jelentéseket tesz az Európa-szerte értékesített termékekre, át kell gondolnia a termék csomagolását.
A női vezetők jobban kezelik a greenwashing problémáját
Egy másik nemrégiben készült tanulmány szerint, azoknál a vállalatoknál, ahol női vezérigazgatók és vezetők vannak, általában átláthatóbbak a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) teljesítményükkel kapcsolatban.
A kutatást a Portsmouthi Egyetem, a Brunel Egyetem és a Loughborough Egyetem csapata végezte, amely 29 ország közel 4000 cégét vizsgálta tizennégy év alatt. Ha egy vállalatnak női vállalatvezetője van, kevésbé valószínű, hogy eltúlozzák a környezetre gyakorolt pozitív környezeti hatásokat, vagyis kevésbé valószínű a greenwashing előfordulása.
Az ESG szétválasztása komoly probléma a jelenlegi vállalati környezetben, mivel sok cég hamisan mutatja be tényleges ESG-teljesítményét a közzétett jelentéseiben
– mondta Dr. Ahmed Aboud, a Portsmouth Egyetem Számviteli, Közgazdasági és Pénzügyi Karának munkatársa, a tanulmány egyik vezetője.
„Tanulmányunk alátámasztja azokat a meglévő elméleteket, amelyek szerint a női vezetők döntő szerepet játszanak ennek megakadályozásában, mivel nagyobb valószínűséggel emelnek szót az etikátlan viselkedés ellen, illetve hangsúlyosabban támogatják a környezettudatos döntéseket.”
(forrás: greenqueen)