A hitelezésben is lehetünk zöldek, de hogyan? (x)
A cikk megjelenését támogatta: Magyar Bankholding
A Magyar Bankholding célként tűzte, hogy a nagybanki szerepének megfelelően élen kíván járni az ESG és a fenntarthatóság területén is. Ehhez kapcsolódóan nemcsak a működéshez köthetően számíthatunk változásokra, hanem az ügyfeleknek nyújtott termékek tekintetében is, hiszen a fenntartható finanszírozás fejlesztése hozzátartozik a zöldülés folyamatához.
A zöld finanszírozás olyan pénzügyi tevékenységek összessége, amelyek célja a fenntartható gazdasági növekedés elősegítése és a környezetszennyező folyamatok minimalizálása. A zöld finanszírozás eszköze lehet például egy hitel, egy befektetési alap, zöld kötvény és még sok más olyan pénzügyi termék, amely a fenntartható projektek finanszírozására szolgál.
Számos területen felhasználhatóak ezek a termékek, például a zöld lakáshitel egy környezetbarát otthon építését és felújítását támogatja. A zöld befektetési alapok olyan fenntartható vállalatokba és projektekbe fektetnek, amelyek pozitív hatással vannak a környezetre és a társadalomra. Az ilyen alapok részvényei, kötvényei és más befektetési termékei azonosíthatóak zöld jelzéssel, hogy megkönnyítsék az ilyen befektetések kiválasztását. A zöld kötvényekkel pedig a befektetők lehetőséget kapnak olyan projektek finanszírozására, amelyek hozzájárulnak a környezetvédelemhez és az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez.
Ahhoz, hogy a bankok be tudjanak kapcsolódni a zöld finanszírozási rendszerbe, elengedhetetlen, hogy pontosan meghatározott értékek mentén haladjanak. Az érintett banknak prioritásként kell kezelnie a környezeti fenntarthatóságot és a klímaváltozás elleni küzdelmet. Ennek érdekében pedig olyan hitel- és befektetési folyamatokat kell kidolgozniuk az egyes pénzintézeteknek, amelyek elkerülik a környezeti károkat okozó üzleti tevékenységeket és támogatják környezetbarát projekteket. A zöld finanszírozási rendszerbe való bekapcsolódással a bankok elkötelezik magukat a fenntartható fejlődés és a klímaváltozás elleni küzdelem mellett. Ennek érdekében szükséges, hogy az általuk finanszírozott innovatív projektek is megfeleljenek a környezetvédelmi és klímaügyi előírásoknak, akárcsak a Magyar Bankholding esetében.
A zöldhitel döntéshozási folyamata hasonló a hagyományos hiteléhez, de az adott hitelprogram zöld jellegéből eredő kiegészítő követelmények és eljárások vannak beépítve a folyamatba. A zöldhitel elbírálási ideje ugyanolyan hosszú lehet – vagy akár rövidebb is – mint a hagyományos hitelé, mivel a bankok célja az, hogy a folyamat minél gördülékenyebb legyen.
A hiteligénylés leadását követően az illetékes kollégák megvizsgálják, hogy a bank fenntarthatósági szabályzata alapján megfelel-e az ügyfél hitelcélja az előírt kritériumoknak. Ilyenkor értékelik az ügyfelet, az ügyletet, a mögöttes ingatlant és ellenőrzik, hogy megfelel-e a nemzetközi és hazai jogszabályokban előírt zöld kritériumoknak. A zöldhitel programok esetében az ingatlanok fenntarthatósági jellemzőit is figyelembe veszik, például az energiatanúsítványt, vagy az épület szigetelési és fűtési rendszereit. A hitelkérelem elbírálása, leszerződése és folyósítása után azonban nem ér véget a folyamat, mert a vállalatok esetében negyedévente kerül sor adatok bekérésére a működéssel kapcsolatban, míg lakossági ügyfelek esetében évente történik meg ugyanez.
A pénzügyi szektor egyre több képviselője kötelezi el magát a fenntarthatóság mellett – ezzel kapcsolatos célokat és stratégiát határoznak meg, ezeket pedig különböző értékek mentén felépített termékekkel kívánják megvalósítani. Egy, az Egyesült Államokban készült felmérés alapján, az emberek 79 százaléka tartja fontosnak, hogy az életmódjával támogassa a fenntarthatóságot, így rengetegen keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel maguk is hozzájárulhatnak a környezetvédelemhez, például azáltal, hogy zöld termékeket vásárolnak és vesznek igénybe. [1]
A pénzügyi szektor képviselőjeként a bankok, így tehát a Magyar Bankholding fő célja is az, hogy mind üzleti, mind pedig az ügyfelek edukációját szem előtt tartva, gyors reakcióidővel tudjanak adaptálni fenntarthatósági termékeket és szolgáltatásokat. A zöldcélú termékek népszerűsége azonban változó lehet a különböző országokban és régiókban, mivel a bankok és pénzintézetek kínálata és kommunikációja is befolyásolja a termékek népszerűségét.
[1] https://www.mckinsey.com/industries/consumer-packaged-goods/our-insights/consumers-care-about-sustainability-and-back-it-up-with-their-wallets