Az online felbukkanó személyre szabott hirdetések az élet mindennapi részévé váltak. De elgondolkodott már azon, hogy milyen energiát fektetnek ezekbe a figyelemfelkeltő reklámokba? Az online hirdetések régebben viszonylag egyszerűek voltak. Egy sátorgyártó cég például helyet vásárolt egy kempingezéssel foglalkozó weboldalon, és mindenki, aki az adott oldalon böngészett, ugyanazt a hirdetést látta.
Az elmúlt évtizedben azonban egy újfajta reklám vette át az uralmat. A vállalatok sok különböző forrásból gyűjtenek össze rólunk adatokat, hogy sokkal célzottabb ajánlatokat tegyenek. Bár a legtöbben tisztában vagyunk a személyre szabott reklámok működésével, mégis kevesen értik a mögötte álló pontos mechanizmusokat.
A kutatók most először elemezték ennek a rendszernek a karbonlábnyomát a Big Tech klímára gyakorolt hatásáról szóló szélesebb körű tanulmány részeként
– írja cikkében a Euronews.
Becslések szerint a Föld teljes energiafogyasztásának 1 százalékát csak az online hirdetések kiszolgálására fordítják. A Global Action Plan nevű környezetvédelmi jótékonysági szervezet új jelentése szerint ennek az 1 százaléknak a nagy része a színfalak mögött zajló bonyolult rendszer miatt gyakorlatilag kárba megy megy. Minden alkalommal, amikor egy weboldalra kattintunk, egy valós idejű licitláncot (RTB) indítunk el, amikor a hirdetők versenyeznek a hirdetések megjelenítéséért. Európában és az Egyesült Államokban évente 178 billió RTB-tranzakció zajlik, amelyeket olyan adatközpontokban dolgoznak fel, amelyek becslések szerint évente 200 terawattóra energiát használnak fel. Ez több, mint egy közepes méretű ország teljes nemzeti energiafogyasztása.
A jelentés szerint a szemünk előtt helyet kapó reklámok is a felesleges fogyasztást ösztönzik, olyan termékeket reklámozva, amelyekre nincs szükségünk. A Purpose Disruptors, egy volt iparági vezetők által alapított szervezet nemrégiben kiszámolta, hogy a brit reklámok 2022-ben 32 százalékkal növelik minden egyes brit ember éves szén-dioxid-kibocsátását. Ez a reklámok által generált forgalomnövekedésből eredő üvegházhatású gázkibocsátáson keresztül valósul meg.
A jelentés azt is vizsgálja, hogy ugyanazok az algoritmusok, amelyek profilozzák és célozzák a felhasználókat a hirdetésekkel, hogyan okoznak megosztottságot és figyelemelterelést, ami végső soron megnehezíti a létfontosságú éghajlatvédelmi intézkedéseket.
(forrás: euronews.com/green)