A Chevron greenwashingja
A Chevron greenwashingja

Miután a klímaváltozás hatásai egyre szembetűnőbbek, és az ellene való fellépés igénye is egyre erőteljesebb, mára különböző olajvállalatok és más szennyezők is elkötelezték magukat a nettó zéró kibocsátás elérése mellett, általában persze a viszonylag távoli jövőre. Nem tett másként a Chevron sem, amely azonban közben öt földrészen igyekszik bővíteni olaj- és földgázkitermelését. Hogy a klímacéloknak mégis megfeleljen, az Egyesült Államok második legnagyobb olajcége szén-dioxid-kibocsátási kvótákat vásárol, amelyek azonban egy friss kutatás szerint szinte semmit sem ellensúlyoznak valójában.

A Corporate Accountability egy friss kutatása szerint a Chevron által 2020 és 2022 között megvett ellensúlyok 93 százaléka értéktelen szemét. Az ellensúlyok piacát már korábban is sok kritika érte, miután azok főként önkéntes alapon működnek, és inkább csak a vásárlóik lelkiismeretét nyugtatják meg. Ezzel pedig lényegében greenwashing gyakorlatot folytatnak.

A cég olyan ellensúlyozó termékeket vesz, amelyek valójában nem vezetnek az üvegházhatású gázok légköri koncentrációjának mérsékléséhez. Ilyenek például a már létező vízerőművekhez, erdőkhöz vagy ültetvényekhez kapcsolódó termékek

– írja cikkében a vg.hu.

Egy új jelentés szerint a Chevron értéktelen ellensúlyai kérdésessé teszik a vállalat által megfogalmazott klímacélokat, amelyek egyébként is csak az olaj felszínre hozását és szállítását érintik, ám azt már nem, hogy annak felhasználói elégetik a kőolajat, például benzin formájában.

Mindenesetre ez a legújabb olyan jelentés, amely rávilágít a kvóták csalárd voltára, hiszen azok a legtöbb esetben csupán csak annyit érnek el, hogy a kibocsátók könnyebben folytathassák szennyező tevékenységüket. Mindennek ellenére a zöldképet biztosító, önkéntes karbonkvóták piaca már 2 milliárd dollárt ér. Emellett az ágazat is igen gyorsan növekszik.

(Forrás: vg.hu)

search icon