Az MI hatása a felsőoktatásra
Az MI hatása a felsőoktatásra

Az oktatási intézményeknek a mesterséges intelligencia megjelenése miatt egyre több kihívással kell szembenézniük. Komoly kérdéseket vetnek fel ugyanis a technológia használatából fakadó etikai dilemmák és a diplomák leértékelődéséből származó nehézségek, csakúgy, mint a mesterséges intelligenciának a már meglévő adat- és technológiai rendszerekbe való integrálásával járó feladatok. Az Energiastratégia Intézet oldalán megjelent cikk ezt a témát járja körül.

A problémákat a nagy techvállalatok is észlelték, és a maguk módján igyekeznek megoldást – az oktatási intézmények igényeire szabott mesterségesintelligencia-modelleket – kínálni rájuk. Sokan úgy vélekednek, hogy ezek bevezetése negatív hatással lehet a hallgatók kognitív képességeire, ám a technológiai vezetők szerint a mesterséges intelligencia jó segítség lehet a diákok adottságainak mind teljesebb kibontakoztatásához.

MI-integráció a felsőoktatásban

Világszerte jelentős eltérések mutatkoznak abban, hogy miként viszonyulnak az egyetemek az MI-alapú chatbotokhoz. Egyes intézmények kutatási projektek vagy megállapodások keretében már meg is teremtették az együttműködés formáit az MI-fejlesztőkkel: az Oxford az OpenAI-jal, a Michigan Egyetem a Google-lel, a Northeastern University pedig az Anthropickel.

Az új technológiát egyébként az Egyesült Államok felsőoktatásában sokkal szélesebb körben használják, mint Európában; szimptomatikus, hogy a Financial Times elemzése szerint az Egyesült Királyságban a legtöbb egyetem egyáltalán nem alkalmaz testre szabott megoldásokat. A speciális oktatási verziók helyett náluk ugyanis gyakran csak ingyenes termékeket vagy általános célú szoftvereket használnak, például a Microsofttal kötött megállapodás keretében a cég Copilot nevű MI-asszisztensét.

Ezzel szemben a Harvard Business School már minden MBA-hallgatónak biztosít egy ChatGPT EDU-fiókot, sőt egy olyan kurzust is indított, amely abban segít, hogy az üzleti vezetők el tudjanak igazodni az MI-eszközök világában.

Negatív hatások

Egy az MDPI Journal of Artificial Intelligence-ben megjelent tanulmány szerzői különböző életkorú brit résztvevők körében próbálták felmérni, milyen hatással van a mesterséges intelligencia használata a kritikus gondolkodásra. A kutatásba bevont fiatalabb alanyok nagyobb mértékben támaszkodtak a mesterséges intelligenciával működő eszközökre, és alacsonyabb pontszámokat értek el a kritikus gondolkodást mérő teszteken, mint az idősebb résztvevők.

A cikk folytatását az Energiastratégiai Intézet oldalán olvashatják!

search icon