Bár sok autóvezető úgy érzi, hogy a biciklisek fentartják őket a közlekedésben, a Portland Állami Egyetem kutatása szerint elhanyagolható a járművek közötti sebességkülönbség, akár kerékpáros, akár autó halad előttünk.
2020 júniusában a Transportation Research Record folyóiratban megjelent tanulmány kiemelte: “Egyes gépjárművezetők szerint a kerékpársávok nélküli városi utakon a kerékpárosok jelenléte lassítja a gépjárműforgalmat, ezért torlódást okoz.”
A Portlandi Állami Egyetem Közlekedés, Technológia és az Ember Intézete ezt az állítást vizsgálta olyan városi utakon, ahol nincsenek kerékpársávok.
A kutatást az oregoni Portland hat utcáján végezték két forgatókönyv alapján. Az egyik esetben a személyautó előtt egy kerékpáros haladt, a másik esetben a gépkocsi előtt egy személyautó haladt.
Kevés statisztikailag jelentős különbséget fedeztek fel a két helyzet között, a tényleges sebességkülönbség 1 mérföld/h [1,6 km/h] vagy kevesebb volt.
A személyautók sebességének különbségeit a kerékpárosokkal és kerékpárosok nélkül gyakorlati szempontból elhanyagolhatónak találták
– állítja a tanulmány.