



ĂŤrország csak annyi szĂ©l- Ă©s napenergiával rendelkezik, hogy az ország villamosenergia-szĂĽksĂ©gletĂ©nek 30-40 százalĂ©kát fedezze. Ez azt jelenti, hogy azok az ĂĽgyfelek, akik 100 százalĂ©kban megĂşjulĂł energiaforrásokbĂłl előállĂtott energiát vásárolnak, mĂ©g mindig olajbĂłl, gázbĂłl, szĂ©nbĹ‘l Ă©s tĹ‘zegbĹ‘l származĂł energiát kapnak. A vállalatok azonban továbbra is állĂthatják, hogy 100 százalĂ©kban megĂşjulĂł energiaforrást biztosĂtanak, egy eurĂłpai szintű rendszer, az Ăşgynevezett származási garancia rĂ©vĂ©n.
MiĂ©rt szĂłlĂtották fel az Ăr energiaipari vállalatokat, hogy hagyjanak fel a 100%-ban megĂşjulĂł energiaforrásokkal kapcsolatos állĂtásokkal? Az ĂŤr ReklámszabványĂĽgyi HatĂłság (ASAI) az Energia energiacĂ©g reklámjaiban szereplĹ‘, az egĂ©sz iparágban használt 100 százalĂ©kban megĂşjulĂł energiára vonatkozĂł állĂtásokat vizsgálta. A hivatal helyt adott a Sinn FĂ©in szenátora, Lynn Boylan által benyĂşjtott panasznak.
Az aktivisták Ă©s a kampányolĂłk Ă©vek Ăłta kongatják a vĂ©szharangot a 100 százalĂ©kban megĂşjulĂł energia hamis állĂtásaival kapcsolatban. Az emberek, akik megprĂłbálnak helyesen cselekedni, akaratlanul is támogatják a fosszilis tĂĽzelĹ‘anyagokat, amikor állĂtĂłlag zöld termĂ©keket vásárolnak
– mondta Boylan szenátor.
Egy szabályozás lehetĹ‘vĂ© teszi az országok számára, hogy más országok megĂşjulĂł energiával foglalkozĂł vállalataitĂłl vásárolt tanĂşsĂtványokkal pĂłtolják a zöld energia hiányát. NorvĂ©gia Ă©s ĂŤrország vásárolt egymástĂłl ilyen tanĂşsĂtványokat, azonban közöttĂĽk nincs valĂłs energiakapcsolat, ami azt jelenti, hogy a megĂşjulĂł energiát nem lehet felhasználni az országban.
A származási garanciák többsĂ©ge NorvĂ©giábĂłl származik, az EU megĂşjulĂł energiaforrásokrĂłl szĂłlĂł irányelve Ă©s az Ăr jogszabályok lehetĹ‘vĂ© teszik az eredetmegjelölĂ©sek használatát. Bár a ezek használata legális Ă©s az Ăr energiaĂĽgyi szabályozĂł hatĂłság felĂĽgyelete alatt áll, az ASAI Ăşgy találta, hogy a vállalatok nem 100 százalĂ©kban megĂşjulĂł energiát szolgáltatnak, ami megtĂ©vesztĹ‘ a fogyasztĂłk számára.
A reklámfelĂĽgyelet szerint a hirdetĹ‘k magatartási kĂłdexĂ©nek hat szakaszát sĂ©rtettĂ©k meg, köztĂĽk azt a szakaszt, amely szerint a hirdetĹ‘k nem használhatják ki a fogyasztĂłk hiszĂ©kenysĂ©gĂ©t, tapasztalatlanságát vagy tájĂ©kozatlanságát. Boylan szenátor szerint az ASAI megállapĂtásai azĂ©rt ĂşttörĹ‘ek, mert nem csak azt mutatják ki, hogy egy nagy villamosenergia-ipari vállalat zöldre mosást folytatott, hanem azt is, hogy mindezt az energiatanĂşsĂtványokra vonatkozĂł szabályok betartásával tette.
(Forrás: euronews.com/green)