

A Joe Biden elnöksége idején elfogadott Inflation Reduction Act célja egyebek mellett az volt, hogy az elektromos járművek (EV) iparágában segítsen megerősíteni az Egyesült Államok versenyképességét. A megelőző demokrata adminisztrációt leváltó mostani, második Trump-kormányzat politikája azonban inkább a fosszilis üzemanyagoknak kedvez, és folyamatosan vonja vissza az elektromos autókra vonatkozó állami támogatásokat, illetve ösztönzőket.
A szabályozások gátat szabnak az e-autóknak
A július 4-én becikkelyezett One Big Beautiful Bill Act elnevezésű költségvetési törvény várhatóan komoly csapást mér az elektromos járművek iparágára, mivel számos olyan pénzügyi eszközt megszüntet, amely eddig fontos szerepet játszott a technológia fejlődésében. Megvonja ugyanis az állami támogatásokat és ösztönzőket az elektromos autókhoz köthető iparágaktól és az ilyen termékek vásárlását fontolgató fogyasztóktól is. Ezenfelül az EV-tulajdonosokat egy 250 dolláros éves díj megfizetésére kötelezi, részben ezzel kívánja ellensúlyozni az üzemanyagadóból származó állami bevételek csökkenését.
A fenntartható gazdasági fordulathoz a számítások szerint kétszázezer milliárd dollárra lenne szükség. Ez az Egyesült Államok GDP-jének negyedét jelenti – erről is szó esett Áder János zöld pénzügyekről szóló podcastjában.

Kép: canva
Nem a költségvetési törvény azonban Donald Trump egyetlen iparággal szembeni intézkedése. Az elnök június 12-én ugyanis több olyan határozatot is aláírt, amelyek megtiltják Kaliforniának, hogy kötelezővé tegye az elektromos és a hibrid járművek értékesítését, illetve hogy saját kibocsátási előírásokat vezessen be. Ennek megfelelően visszavonta az említett tagállam 2024-ben hozott azon döntését, amely 2035-től megtiltotta volna, hogy a területén új gyártású, fosszilis üzemanyaggal működő autókat értékesítsenek. Továbbá érvénytelenítette azt a szövetségi rendeletet is, amely alapján Kalifornia saját kibocsátási szabványokat állapíthatott meg. Mivel a kérdéses államban különösen nagy a légszennyezettség, a korlátozások felszámolása tovább ronthatja a helyi levegőminőséget. Trump szerint azonban a lépés visszarántja az amerikai autóipart a pusztulás széléről.
Komoly következményekre készülhetnek
A szabályozási környezet változásának mind versenyképességi szempontból, mind pedig a klímaváltozás elleni harc szempontjából komoly következményei lehetnek. Mike Murphy republikánus politikai tanácsadó szerint az elektromos járművek különböző támogatási formáinak megszüntetése hátrányba hozza az amerikai ipart, és javítja Kína pozícióját. Legtöbb párttársa azonban azzal érvel, hogy az EV-kre vonatkozó támogatások főként a tehetősebb rétegeknek kedveztek, hiszen az elektromos járműveket a kedvezmények ellenére is csak a gazdagabbak engedhették meg maguknak. A mostani jogszabály következtében 2030-ig várhatóan 8 millióval kevesebb elektromos autót fognak eladni a már meglévő támogatások továbbvitele esetén prognosztizált mennyiséghez képest. Az elemzők között viszont konszenzus van abban, hogy az Egyesült Államokban továbbra is nőni fognak az EV-eladások, ám az eddig vártnál jóval lassabb ütemben.

Kép: canva
Az autópiaci szakemberek szerint minden jel arra utal, hogy a kedvezőtlen szabályozási környezetnek és az EV-k iránti kereslet csökkenésének köszönhetően a Tesla után a második legnagyobb EV-gyártónak számító General Motors (GM) újra megerősíti a fosszilis üzemanyaggal működő gépjárművek gyártására koncentráló üzletágát. Ezzel párhuzamosan feladja azt a korábbi célját, hogy kínálatát a 2030-as évekre az elektromos autók dominálják, illetve hogy 2035-re teljesen átálljon a tisztán elektromos autók értékesítésére. A vállalat június 10-én bejelentette, hogy a következő két évben 4 milliárd dollárt kíván beruházni a belső égésű motoros gépjárművek gyártásába. Ennek ellenére a cég az elektromos járművek gyártásáról sem mondott le egészen, sőt egy közleményében azt írta, hogy még mindig hisz a teljesen elektromos közlekedésre épülő jövőben.
Forrás: Energiastratégia Intézet

