Magyar hölgy a kitalálója annak a Svédországból importált magyar ruhacsereprogramnak, amely újrahasználaton alapuló, fenntartható, s ennek köszönhetően olcsó kincslelőhely is.
Szinte minden nő érzi, sőt mondja is néha: még akkor sincs egy felvehető rongya, ha tele van a szekrénye ruhákkal. És bár sokan fogadják meg egy új ruhadarab vásárlásakor, hogy kidobnak egy régit, kevesen teszik ezt meg. Ezen a kettős problémán segít a Swappis nevű ruhacserélős program.
Aki a megunt, kinőtt, de jó állapotban lévő ruháit, táskáit, ékszereit a RuhaForgóban leadja, tagságot és kedvezményes vásárlásra jogosító pontokat kap. Az újrahasználatra bocsátott holmikért cserébe fél áron válogathat a mások által behozott, megkímélt, sokszor márkás termékek közül. A használtruha-bázis jelenleg egy pesthidegkúti raktárban vásár formájában működik, de ruhát leadni a Grundon is lehet. A kitalálója tervezi a bővülést és a webáruház létrehozását is.
A Swappis nem turkáló, létrehozója, Fritzson-Bajdor Tünde fenntartható divatmárkának tartja. Mint a Népszavának elmondta, azt tapasztalta, az emberek, éljenek bárhol, belefáradtak az „eldobhatóság kultúrájába”, már nem érzik megfelelőnek az olcsón, a „hülyének is megéri”-akciókon megszerzett, majd hamar tönkre is menő termékek használatát.
A fenntartható és újrafelhasználható ruhacsereprogramot Svédországban kísérletezte ki és tette minden szempontból sikeressé. Miután Uppsalában fenntartható fejlődésből diplomát szerzett, több svéd divatcéggel is kapcsolatba került. Az árnyoldalakat és a kihívásokat megismerve úgy döntött, a „forradalom” oldalára áll. Önkénteskedett egy környezetvédelmi egyesület ruhacsere-rendezvényén, majd maga is elkezdett ilyeneket szervezni. Olyan kreatívan rendezte be a belvárosi üzletét, hogy sokan nem is vették észre, hogy az használt ruhás. Amikor aztán a családja élete több ponton is fordulóponthoz ért, úgy érezte, „lejárt a Svédországra rendelt idő”, tíz év után, 2017-ben hazaköltöztek.
Tünde szerint a Swappis azért vált Magyarországon is hamar népszerűvé, mert itt kapnak is, akik adnak. A ruhák láthatósága mellett a személyes és a közösségi médiás aktív kapcsolat is sokaknak szimpatikus. A kategóriánként sorakozó ruhákon látni, hogy itt „foglalkoznak” a behozott holmikkal. Tünde szerint minden ruhának egyénisége és története van, a legtöbbet ismeri, és gyakran el is meséli az új tulajdonosnak.
A „Swappis” az angol csere (swap) szó és a svéd kicsinyítőképző ötvözete. Tünde itthon a ReFashion magyar megfelelőjét, a RuhaForgót tette a márkanévhez.
Az újrafelhasználás a környezet védelme szempontjából fontos, de pénztárcabaráttá is teszi a vásárlást. Az árazás kategóriánként történik. A blúzok, a nadrágok, a szoknyák, a blézerek, a mellények, a táskák és az ékszerek is 500 forintba kerülnek, a tagoknak. Üres kézzel betérve a dupláját kell fizetni.
Forrás: https://nepszava.hu/3034633_fenntarthato-es-meno-megunt-ruhak-uj-elete