„Ha a gondolat befészkel …”- a zero waste webshop története
„Ha a gondolat befészkel …”- a zero waste webshop története

Interjú Leányvári Anettel, a Julka.hu egyik alapítójával.

Anett, honnan jött a Julka webshop ötlete? 

2018 októberében kezdtük el az oldal működtetését, de nyilván előtte mérhetetlen sok erőt és energiát vittünk a munkafolyamatokba. Egy nagyon kedves barátnőmmel Cozma Nastasiaval indítottuk el és azóta is hatalmas sikernek örvend az akkor megálmodott zero waste webshoppunk. 

Mindig is ilyen életszemlélettel rendelkeztél?

Nem.  Amikor felmerült a Julka ötlete, megértettem, hogy itt az ideje újra gondolni a szokásaimat. Elindultam az úton, első lépésként elhagytam a műanyag palackos ásványvizeket a háztartásból aztán szépen lassan minden ment magától. Azért azt hozzá teszem, hogy nem volt egy egyszerű menet, mindent fokozatosan alakítottunk át a férjemmel. A szelektív hulladékgyűjtésnél indult a tudatosság, de azóta is rengeteg területen változtattunk.

Forrás: Julka.hu

A műanyag palackok után, mi volt a további lépés? 

Utána a textil szütyőket vezettük be és a bevásárlásunknál próbáltuk minél inkább kiszorítani a műanyag csomagolású ételeket. A textilszütyőnél megtanultuk, hogy ez valóban a tudatosításon múlik, hiszen az nem nagy feladat, hogy ne a műanyag zacskóba, hanem a textilbe szedd bele a gyümölcsöket, inkább az a kihívás, hogy mindig legyen nálad szütyő. Most már ott tartunk, hogy a táskákban, autóban mindig lapul 1-2 bekészített szütyő, így bármikor kéznél vannak.

Láttam, hogy a webshoppan kozemtikai termékeket is értékesítettek? Melyik a kedvenc „zöld” szépítőszered? Illetve melyik termék megy a legjobban? 

Igen a kozmetikumok fontos irányt képviselnek, hiszen itt a lényeg, hogy lehetőleg csomagolás nélkül vagy maximum papír csomagolásban érkezzenek a természetes alapanyagú termékek. Nekem személy szerint a Fleur de Lin márka termékei a kedvenceim, mert amellett, hogy szuper praktikusak valami isteni illatuk van. Tisztálkodás terén pedig a napvirág szappan natúr-olivaolajos szappanját szeretem a legjobban, mert ez a szappan nagyon jól működik érzékeny bőrűeknél is, így nekem a gyerekek is ezt használják.

A webshopban úgy általában a szilárd kozmetikumok a legnépszerűbbek, legyen ez sampon, tustömb vagy testápoló. Úgy látjuk szeretik a vásárlók ezeket a nagyon innovatív és egyben praktikus megoldásokat.

Mit tanácsolnál annak, aki még csak kacérkodik a „hulladékmentes” élettel?

Türelem. Alázat. Felelősség. Ez a három szó jut most eszembe. Nálam sem egyik napról a másikra történt, nagyjából a két év alatt jutottunk el. Két év arra elég volt, hogy a gondolkodásunk átalakuljon. 

Mi a Julka célja és miben segít? 

Szeretnénk megmutatni, hogy döntéseinkkel aktívan alakítjuk az életünket és a minket körülvevő környezetet. Választásainkkal lehetőségünk van tudatosan formálni a holnapot és kezünkbe venni az irányítást. A Julka egy olyan vásárlói tér ahol lehetőséged van műanyagmentes, környezetbarát és praktikus alternatívákat találni a mindennapokhoz. Termékeink egy része teljesen természetes összetevőkből áll, másik része tartósságuknál fogva egy életre szóló alternatívát jelenthetnek az egyszer használatos termékekkel szemben. Csomagolásuk – a teljes szállítási folyamat során – műanyagmentes. Gyártóink elkötelezettek a környezetvédelem felé, etikusan működő vállalatok.

Most olvastam, hogy egy átlagos ember átlagos háztartásába a legtöbb hulladék az élelmiszerek csomagolási hulladékával kerül be. Ha nem is kilóra, de darabszámra biztos. 

Igen sajnos így van és ennek egy jelentős része a műanyagzacskó. Nastasia írta is egyszer, hogy átlagban 700 darab műanyag zacskó per fő/év, ez 5 trillió db/év zacskót jelent a világon.  Fel sem tudjuk fogni ezt a hatalmas számot. Borzasztó, hogy egy- egy nagy bevásárlásnál az emberek miként állnak sorba a nejlon zacskónál, ami a vásárlás után azonnal a kukába végzi. 

Mit tanácsolsz helyette?

Például a textilszütyőket. A hálós szütyőink is természetes alapanyagokból, tartós pamutból készülnek, így életútjuk végén komposztálhatóak. Pékárut, zöldségeket, gyümölcsöket tehetünk bele. Az emberekkel azt kell megértetni, hogy a fogyasztásról gondolkodnunk kell. 

A tudatosítás a fontos…

Így van. Ha ez a gondolat befészkel az agyunkba és hagyunk neki teret és időt kibontakozni, akkor sokkal tudatosabban kezdünk majd el vásárolni. Nem kell mindent egyből a kukába dobni, nem kell mindent egyből kihajítani és újat vásárolni. Fel kell tudnunk mérnünk a lehetőségeket, s valamit csak akkor vegyünk meg, ha tényleg szükségünk van rá. 

Hogy látod az emberek nyitottak erre a változásra? 

Én azt látom, hogy egyre többen érdeklődnek és ami nagyon fontos szeretnének beszélgetni a fenntarthatóságról, aminek csak egy szelete a zero waste életmód.

Egy-egy vásár vagy előadás alkalmával, ahol személyesen is találkozhatunk, az érdeklődőkkel mindig azt érzem, hogy hihetetlen közösségépítő ereje van ennek a témának, hiszen valahol ösztönösen vágyunk a természetre, a természetességre, a harmóniára.

Nagyon sokat kérdeznek arról, hogy érdemes nekivágni egy ilyen életmódváltásnak és mi szívesen beszélgetünk, hiszen mindig van olyan, akinek segíthetnek a tapasztalataink. Szerintem ez jó irány. Én mindig is az egyéni felelősségvállalásban hittem ezért fontos, hogy bármilyen apró lépéssel de elinduljunk egy ökotudatosabb életmód felé.

Anett, mit jelent számodra, hogy „zero waste”? 

A zero waste egyenlő a törekvéssel. Legalábbis az én szótáramban biztosan. Törekvés a természet harmóniájára. Egy olyan széles perspektíva nyitást, ami igenis beengedi az elménkbe, majd a mindennapi életünkbe a környezet szeretetét és tiszteletét. Szívből kívánom mindenkinek, hogy mások is megleljék ezt a fajta életszemléletet. 

search icon