Azokon a piacokon, ahol a márkapozicionálás játssza a főszerepet, a csomagolásnak rendkívüli jelentősége van. Márpedig a mai világ piacai döntően ilyenek. Nincs ez másként a kozmetikai termékek esetében sem, ahol a különböző termékek csomagolása a termékről alkotott általános kép lényeges elemévé vált, a csomagolás pedig egy meghatározó kommunikációs eszköz lett.
De milyen csomagolást várhatunk el egy bio, natúr vagy éppen etikus terméktől? Mint minden más dolog a tudatos életmód területén, a környezetbarát csomagolási lehetőségek megtalálása is több akadályba ütközik, mint szeretnénk. Minden csomagolásnak vannak előnyei és hátrányai, és maguk a gyártók is komoly kihívásokkal néznek szembe, ha szeretnék a lehető legjobb megoldást megtalálni.
Talán a legtöbbeknek először az üveg jut eszébe, ha környezettudatos csomagolóanyagról beszélünk. Mint természetes forrást említik, és valóban: viszonylag könnyen újra is hasznosítható. Másik előnye, hogy kiürülése után sok más funkciót is elláthat, a háztartás számos területén befogható, nem oldódnak ki belőle vegyi anyagok, a sötét üveg ráadásul védi a termék fényérzékeny összetevőit a napfénytől.
Az üveg gyártásához azonban hatalmas mennyiségű energiát használnak fel, és az újrafelhasználásával összefüggésbe hozható szállítás is nagymértékű szén-dioxid-kibocsátással jár. A körforgásba való visszaépítése nem annyira egyszerű: a színezett üveg például nehezebben újrahasznosítható, és bizony vannak olyan típusok, amelyek nem ússzák meg a hulladéklerakót sem.
A papír egy viszonylag egyszerűen újrahasznosítható megoldás lehet, eredeti funkciójának elvesztése után is könnyen és sokrétűen használható, azonban a kozmetikai termékek csomagolásában való felhasználása nagymértékben korlátozott.
Hogy válasszunk tehát jó csomagolóanyagot?
A kérdés rendkívül összetett, és átfogó ismereteket igényel. Haladjunk lépésről lépésre, és az alapoktól ismerjük meg a rendszer működését. Ez a tájékozódás mindannyiunk felelőssége és kötelessége, hiszen bármit is vásárolunk, nemcsak a terméket visszük haza, hanem a csomagolóanyag kidobásának a súlyát is. Ehhez nagy segítség lehet egy lakossági tájékoztató, ami részletesen és gyakorlatközpontúan foglalkozik a csomagolóanyagok gyártásával, hatásaival és újrafelhasználásukkal is.
No de a jól hangzó ígéreteken túl mi utalhat arra, hogy a kozmetikai gyártó cég valóban elkötelezett a környezetvédelem iránt?
Például az, ha nem használ termékmintákat. A miniatűr csomagolások felesleges környezetrombolások, és kiszámolni is sok lenne, hogy 1-2 ml termék becsomagolása és szállítása mennyi plusz terhet jelent a környezetünkre. Egy elkötelezett cég nagy eséllyel nem nyit külön márkakereskedést vagy kozmetikai szaküzletet, hiszen egy önálló üzlet berendezése, energiafogyasztása jelentősen növelheti az ökológiai lábnyomukat.
A pumpás kiszerelések, a cseppentők és az ampullák is árulkodhatnak az alapelvekről: azok a gyártók, akik tartósítószer-mentes termékeket alkotnak meg, nagy gondot fordítanak arra, hogy óvják a csomagolás tartalmát a szennyeződésektől. Ebben pedig a fenti kiszerelések nagyon sokat segítenek. Csak annyi náluk a csomagolóanyag, ami feltétlenül szükséges.
A felelős cég a biológiailag lebomló anyagok használatát, a teljes körforgásba való illeszkedést részesíti előnyben, és szerepet vállal ennek ösztönzésében is.
A jövő megoldásai – új lehetőségek
A fentebb említett problémákra, kihívásokra számos előremutató válasz született. Ilyen például a németországi Scheufelen Papírgyár újítása, a fűrostból készült csomagolóanyag, amely kiválóan alkalmazható kozmetikai termékek csomagolására.
Újszerű ötlet a PaperWave légpárna is. A 100 százalékban újrahasznosított papírból készült légpárnák erősek és ökológiailag előnyösek, a nagyon vékony, komposztálható keményítőből készült tömítő rétegük környezetbarát.
(Forrás: egy.hu Kép: pexels.com)