Kína elárasztja a világot olyan benzinüzemű autókkal, amelyeket otthon nem tud eladni
Kína elárasztja a világot olyan benzinüzemű autókkal, amelyeket otthon nem tud eladni

Miközben Európa a kínai elektromos autók dömpingjével küzd, a fejlődő országokban a hagyományos hajtással szerelt járművekkel szorítja vissza a régi márkákat.

Bármilyen meglepő, a fosszilis üzemanyaggal működő járművek 2020 óta a kínai autóexport 76%-át teszik ki, számuk idén már elérheti a 6,5 milliót – írja a Reuters. Az exportot elsősorban azok az elektromos járművekre vonatkozó támogatások hajtják, melyek a belföldi árháborút is kirobbantották, és amelyek a nyugati gyártók kínai üzletágait szétverték.

Érdekesség, hogy önmagában a fosszilis üzemanyaggal hajtott autók exportja – nem számolva tehát a hibrid és az elektromos autókat – elég volt ahhoz, hogy tavaly Kína a világ legnagyobb autóexportőrévé lépjen elő.

A legnagyobb exportőrök közé állami tulajdonú óriásmárkák tartoznak. Ilyen a SAIC, a BAIC, a Dongfeng vagy a Changan. Ezek a gyártók az 1980-as években indultak, és alapvetően a kínai piacon a külföldi márkákra rákényszerített partnerségekből szerezték meg a mérnöki tudást. Ám az utóbbi időben a belföldi piacon megjelenő, magánkézben lévő, innovatív elektromosautó-gyártók, élükön a BYD-val, elkezdték kiszorítani őket. Így ezek a vállalatok most igyekeznek külföldön terjeszkedni, és jellemzően az egykori partnereiktől veszik el a piacokat.

Van azonban egy másik dimenziója is a kérdésnek. Kínában olyan sebességgel és olyan méretűvé híztak a gyártókapacitások, ami nem volt indokolt a kereslet oldaláról nézve. De részben épp ez teszi most lehetővé azt, hogy a kínai autógyártók a fejlődő országok piacain, például Európa keleti felében is, jóval a hagyományos gyártók alá menjenek az árversenyben.

Ahogy az egyik szakértő a cikkben elmondta, a kínai autógyártók és a hagyományos gyártók között nem Európában vagy az Egyesült Államokban zajlik az igazi csata, sokkal inkább a feltörekvő piacokon.

Hogy merre megy tovább a nyugati és a japán márkák, illetve a kínai márkák harca, azt sok olyan tényező is befolyásolhatja, melyek ma még nem egyértelműek. Ilyen például a vámok kérdése. Ettől függetlenül viszont biztos, hogy a hagyományos gyártóknak valamiféle választ kell találniuk a kihívásra, ha nem akarják lehúzni a rolót. (Reuters)

Borítókép: canva.com

search icon