



229 kilogramm. Ennyi szĂ©n-dioxidot bocsát ki Ă©vente egy átlagos internethasználĂł pusztán az online jelenlĂ©tĂ©vel: görgetĂ©ssel, videĂłnĂ©zĂ©ssel, emailezĂ©ssel. Ez már önmagában is sokkolĂł adat. Ha ehhez hozzátesszĂĽk, hogy a digitális marketing karbonlábnyoma mára meghaladja a globális lĂ©giközlekedĂ©sĂ©t, akkor világossá válik: valamit kezdenĂĽnk kell a digitális lábnyomunkkal.Â
Erre az egyre jelentĹ‘sebb problĂ©mára hĂvja fel a figyelmet a Digitális Tudatosság Hete (DT7), amelyet elsĹ‘ alkalommal rendeznek meg 2025. szeptember 22. Ă©s 28. között. A fenntarthatĂłság mellett pedig prĂłbálnak a kiberbiztonság egyre sĂşlyosbodĂł kĂ©rdĂ©seire is reflektálni. A kampány a Neo Interactive Ă©s a Carbon.Crane közös kezdemĂ©nyezĂ©se: a közös vĂziĂł egy olyan digitális ökoszisztĂ©ma lĂ©trehozása, amely hatĂ©kony, mĂ©gis fenntarthatĂł Ă©s mindenki számára biztonságos.
A digitális világot a legtöbben láthatatlannak Ă©rzĂ©keljĂĽk, hiszen nem szennyez, nem fĂĽstöl, nem hagy maga után szemĂ©tkupacokat. MĂ©gis Ăłriási lábnyoma van, amelyet nap mint nap mindannyian növelĂĽnk. A Digitális Tudatosság Hete számunkra arrĂłl szĂłl, hogy ezt a lábnyomot láthatĂłvá tegyĂĽk, Ă©s megmutassuk, hogy a kis lĂ©pĂ©sek is számĂtanak. Legyen szĂł arrĂłl, hogy öt perccel kevesebbet görgetĂĽnk a telefonunkon, vagy arrĂłl, hogy egy vállalat optimalizálja a digitális működĂ©sĂ©t. Minden döntĂ©sĂĽnk hozzáad egy darabot a jövĹ‘nkhöz – mondta Kepes Katinka, a Neo Interactive cĂ©gvezetĹ‘je.
A kampány mögött állĂł Carbon.Crane a digitális karbonlábnyom mĂ©rĂ©sĂ©nek Ă©s csökkentĂ©sĂ©nek hazai szakĂ©rtĹ‘je. Ehhez egy nemzetközi szinten is egyedi Ă©s elismert, Bureau Veritas által validált szoftvert hoztak lĂ©tre, a Neo Interactive pedig Magyarország egyik legrĂ©gebbi digitális ĂĽgynöksĂ©ge.Â

Digitális jelenlét = környezeti terhelés
A legtöbben Ăşgy gondoljuk, hogy ami digitális, az „tisztább”, hiszen nem fĂĽstöl, nem termel hulladĂ©kot. De ez illĂşziĂł. Az adatközpontok, a szerverek, az állandĂł adatforgalom, mind-mind energiát emĂ©szt fel, Ă©s szennyez. A DT7 cĂ©lja, hogy ezt a sokak számára ismeretlen valĂłságot láthatĂłvá tegye. A kampány során lesznek interaktĂv karbonlábnyom-mĂ©rĂ©sek, social media detox kihĂvások, valamint vállalati weboldalauditok, amelyek segĂtenek a digitális működĂ©s optimalizálásában.
Miközben a technolĂłgia egyre nagyobb szerepet játszik az Ă©letĂĽnkben, sokszor fogalmunk sincs arrĂłl, hogy a digitális eszközök használata milyen hatást gyakorol a környezetĂĽnkre, vagy Ă©ppen ránk. Nagyon hiányzik a digitális önismeret, az, hogy tisztában legyĂĽnk a saját felhasználĂłi szokásainkkal, Ă©s a pozitĂv Ă©lmĂ©nyek Ă©s Ă©rtĂ©kek mellett azzal is tisztában legyĂĽnk, hogy milyen károkat okozunk vagy okozhatunk, illetve milyen veszĂ©lyeknek vagyunk kitĂ©ve, Ă©s hogyan csökkenthetĹ‘k ezek a kockázatok – emelte ki Huszics György, a Carbon.Crane társalapĂtĂłja.
A digitális fenntarthatĂłság mellett a kezdemĂ©nyezĂ©s másik fĹ‘ pillĂ©re a kiberbiztonság Ă©s a kritikus hĂrfogyasztás. Az AI tĂ©rnyerĂ©sĂ©vel olyan problĂ©mák jelentek meg, amelyek korábban sci-finek tűntek: nem tudjuk, hogy amit látunk, hallunk, olvasunk, az valĂłdi-e. Mindeközben a felhasználĂłk által alkalmazott leggyakoribb jelszĂł mĂ©g mindig az „123456”. Ez nem pusztán tudatlanság, hanem nyitott ajtĂł a digitális bűnözĹ‘knek.
A kampány arca Litkai Gergely, a DumaszĂnház alapĂtĂłja, aki Ă©vek Ăłta aktĂv szĂłszĂłlĂłja a zöldĂĽgyeknek. Rá jellemzĹ‘en humorral, de kĹ‘kemĂ©ny tĂ©nyekkel tálalja majd a tudnivalĂłkat. Az akciĂł oktĂłber 7-Ă©n, az Internet Hungary konferencián zárul, ahol a szervezĹ‘k bemutatják az elsĹ‘ Ă©v tanulságait Ă©s esettanulmányait.