Majdnem 100 évig mérgezte a világot az ólmozott benzin, melyet az 2000-es évekig a legtöbb fejlett országban, így hazánkban is betiltottak, azonban a világ számos más országában továbbra is forgalomban maradt. Legutolsóként Algéria tiltotta be a súlyos egészségügyi problémákat és környezeti károkat okozó üzemanyagtípust.
Ahogy egy korábbi cikkünkben már beszámoltunk róla, az ólmozott benzint 1922-ben vezették be az ólom kopásgátló tulajdonságai miatt. Néhány évtizeden belül aztán kiderült, hogy az adalékanyag súlyosan mérgező, különösen a gyermekekre veszélyes, károsítja agyi fejlődésüket és tanulási képességüket. Legalább ekkora problémát jelent, hogy az ólmozott benzin a levegő mellett a talajt, az ivóvizet és az elővilágot is szennyezi. Ennek ellenére a nagy olajcégek anyagi érdekei miatt még hosszú ideig forgalomban maradt az ólmozott üzemanyag.
Bár a fejlett országokban az ezredfordulóra nagyrészt betiltották, 2002-ben, amikor az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) kampányt indított ellene, még 117 országban használták az ólmozott benzint.
Az ólmozott benzin betiltásának sikere hatalmas mérföldkő az emberek egészsége és a környezet szempontjából.
– mondta Inger Andersen, az UNEP igazgatója.
Az UNEP szerint az ólmozott üzemanyag közúti járművekben való alkalmazásának betiltásával évente több mint 1,2 millió korai halálesetet lehet elkerülni. A Kaliforniai Állami Egyetem tanulmánya pedig arról számol be, hogy az ólmozott benzint kivezető országokban javult a gyermekek intelligencia szintje.
Bár valóban mérföldkövet jelent az ólmozott üzemanyag kivezetése, ez egyelőre csak a közúti közlekedésre vonatkozik. A dugattyús motort használó kisrepülőgépek világszerte továbbra is ólmozott benzint használnak, azonban Andersen szerint ezek ólomterhelése jóval kisebb, mint a közúti közlekedésé volt. Ezzel együtt továbbra is megoldandó problémát jelent az ólmozott üzemanyagok teljes kivezetése.
(CNN)