Magyarország idén szeptember 16. és 22. között tizennyolcadik alkalommal csatlakozik az Európai Mobilitási Héthez, mely azért jött létre, hogy népszerűsítse a környezetbarát és fenntartható városi közlekedést. Európa legnagyobb közlekedési-környezetvédelmi kampánya évről évre népszerűbb hazánkban, 2019-ben 292 település vett részt hivatalosan a programokban, amivel Magyarország – közel ötven ország versenyében- a harmadik helyen végzett.
Az Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap kampány 1998 óta minden évben szeptember 16- 22. között Európa országaiban megtartott , a társadalom környezettudatosságát erősíteni hivatott rendezvénysorozat. A program célja, hogy felhívja a lakosság figyelmét a
- a megnövekedett autóforgalom okozta környezeti, baleseti és városképi problémákra,
- a közlekedési mód felelősségteljes megválasztására,
- a fenntartható, környezet- és emberbarát városi közlekedés előnyeire,
- a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos közlekedés fejlesztésének szükségességére.
A rendezvény egyik hosszú távú célkitűzése az, hogy rávegye a rendszerint autóval munkába, iskolába vagy kikapcsolódni járó polgárokat, hogy az utazáshoz fenntartható alternatív közlekedési módokat is vegyenek igénybe. Az alternatív eszközökkel időt spórolásra és a város rejtett szépségeinek megismerésére buzdítanak a rendezők.
Az idei év mottója:
„Klímabarát közlekedés mindenkiért”
Ez tükrözi a 2050-re kitőzött karbonsemlegességi célt, amely az Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) fontos eleme. A téma ezen felül nagy hangsúlyt fektet a kibocsátásmentes közlekedés hozzáférhetőségére és a minden európai polgárt bevonó keretelvek kidolgozására.
A rendezvénysorozat hazai koordinátora az Innovációs és Technológiai Minisztérium.