Megújult a Bubi: ezek a friss tapasztalatok

A HVG újságírója kipróbálta a megújított fővárosi közbringarendszert.

„Ideje volt okosabbá, menőbbé tenni a Bubit” – mondta Karácsony Gergely főpolgármester, amikor átadta a főváros megújult közbringarendszerét, amelynek előkészületeiről mi is hírt adtunk.

A Bubival valójában sokkal több történt annál, hogy okosabb és menőbb lett, a rendszert és a kerékpárokat is lecserélték.

A cél az volt, illetve mind a mai napig az, hogy a közbringa rugalmasan kiegészítse a többi közlekedési módot a fővárosban. Hogy kényelmes, gyors, kézenfekvő opciót kínáljon néhány megállónyi metrózás vagy buszozás, pár perc séta, esetleg autózás helyett.

A Bubi 2.0 használata egy hónapra 500 forint, egy évre 5000, kaució nincs. Ezért cserébe minden bérlés első fél órája ingyenes.

Aki nem akar bérletet venni, az fizethet percalapon, ez esetben egy perc 20 forint, de le kell szurkolni előre 100 forintot, ami az első bérlésnél letekerhető. De 500 forint nevetségesen kis összeg, szóval aligha éri meg a percalapú díjazással vacakolni.

Az 500 forintos havi bérlet annyira olcsó, hogy szinte ingyen van, aki pedig fél óránál távolabbra akar menni, az jó eséllyel saját kerékpárt tart erre. Anyagilag így már tényleg megéri bubizni.

Az applikáció térképén látszik, hogy hol vannak a közelben állomások, és melyik állomáson hány szabad kerékpár van. Ha megvan a kiválasztott állomás és a kiszemelt bringa, a bérlés pofon egyszerű: telefon elővesz; app megnyit; QR-kód-olvasó elindít; a bringa farán található QR-kód leolvas; bringa jól hallható hanggal kiold; lehet indulni.

A leadás pedig még a felvételnél is könnyebb, az új bringákat a hátsó kerékre szerelt patkózár rögzíti, ezen a kallantyút zárt állásba kell kattintani, a bringa szól a rendszernek, hogy ő most le lett zárva, a rendszer leállítja a bérlést, erről megy az üzenet a felhasználó telefonjára. Kész, lehet továbbsétálni.

Az állomásokon még mindig kint vannak a régi dokkolók, ezek azonban már nem rögzítik a bringákat, csak támaszként funkcionálnak. Illetve érzékelik, hogy melyik kerékpár van beléjük támasztva – így tudja a rendszer, és a rendszertől a felhasználók, hogy hol mennyi szabad bringa van.

2021-ben mindez alap, nagyjából ezt tudják az egyéb hasonló rendszerek, Budapesten a Lime-rollerek és a Donkey Republic-bringák. Ettől függetlenül jó látni, hogy a Bubi 2.0 is gond nélkül hozza a kötelező szintet.

További pozitívum, hogy az új bringák (minthogy ezek teljesen újak) jóval könnyebbek, mint a régiek. Ennek is köszönhetően ezeket nem kellemetlen hajtani, és egyáltalán nem kellemetlen menni velük. A bicaj meglepően agilis, fordulékony – különösen a régiekhez képest. Ha az ember odalép a pedálra, akkor (ha nem is lő ki), de gyorsul, fékezéskor nem csak lassul, hanem fékez, sőt értékelhetően rövid fékúton megáll.

Az új kerékpárokon egy új felszerelés található a régiekhez képest: egy univerzális mobiltelefon-tartó a kormányon.

Egy szó, mint száz, a Bubi 2.0 valóban jó közbringa-rendszer, és tökéletesen alkalmas arra, hogy betöltse azt a szerepet, amire már a Bubi 1.0-t szánták az előző évtized elején.

(Forrás: hvg.hu Kép: BKK)

search icon