Létezik egy olyan város utópisztikus elképzelése, ahol minden csak egy rövid sétára vagy biciklizésre van. A városi élet sokkal fenntarthatóbb, mint a kertvárosi élet, részben azért, mert a gyaloglás, a kerékpározás és a tömegközlekedés távol tartja az embereket az autóktól. A Berkeley Egyetem 2014-es tanulmánya szerint a városi háztartások átlagos szénlábnyoma évente körülbelül 10 tonnával kevesebb bolygót fűtő szén-dioxidot termel, mint a külvárosi otthonoké.
Utah államban tervezik, hogy a 15 perces város koncepcióval ezt a környezetbarátságot a következő szintre emeljék. A Carlos Moreno várostervező által kidolgozott koncepció olyan városrészeket ír le, ahol a lakosok rövid sétával vagy kerékpárral elérhetnek mindent, amire szükségük van. Munkahelyet, iskolát, bevásárlást, szórakozást, minden egyebet.
A The Point elnevezésű projekt fejlesztőinek célja, hogy a következő öt-tíz évben elkészüljön egy belvárosi terület kiskereskedelmi, kereskedelmi helyiségekkel és lakásokkal. A tervek szerint a Salt Lake City és Provo közötti külvárosi szakaszon 600 hektáron 10 000 lakásra és lakásra bővülne a város, irodákat, üzleteket, parkokat és szórakozási lehetőségeket vegyítve egy gyalogos, kerékpárosbarát, tömegközlekedésre épülő közösségben.
Vannak városok szerte az országban és a világon, amelyek az urbanizációval, a növekedéssel és a véges erőforrásokkal küzdenek
– mondta Scott Cuthbertson, a projekt operatív igazgatója
Úgy gondoljuk, tette még hozzá, hogy az általunk használt modell, a The Pointban alkalmazott megközelítés megmutatja, hogyan lehet ezt felelősségteljesen megoldani.
Az aszály azonban egy másik kockázatot is jelent a régió számára. A Nagy Sós-tó, amely az állam legnagyobb városának nevét adja, zsugorodik. A tó körülbelül fele akkora, mint egykor volt, és a vízszintje idén rekordalacsony. Az egyik legnagyobb aggodalom az, hogy a tó zsugorodásával a szél arzénnel szennyezett port sodorhat fel a medréből, ami hosszú távú egészségügyi problémákat okozhat a helyi lakosság számára.
Ezzel egyidőben Észak-Utah lakossága is tovább növekszik. Egy jelentés szerint az államban a következő négy évtizedben további 2,2 millió emberrel bővülhet a lakosság. Sokan közülük Salt Lake City és Provo környékén élnének. És ahogy ezek az emberek beköltöznek, szükségük lesz egy helyre, ahol lakhatnak.
A projektben nyílt területeket és zöldterületeket építenének az újonnan beköltöző lakosoknak. Tömegközlekedési rendszert alakítanának ki, ezzel csökkentve az autófüggőséget. A vállalkozás azt a cél tűzte ki maga elé, hogy az eddigi gyakorlattól eltérő módszerrel építsen fel egy új várost.
(forrás: www.independent.co.uk)