Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub (MK) szóvivője a KRESZ módosítás kapcsán elmondta, hogy negyedik éve folynak a tárgyalások az illetékes minisztériummal, a hatóságokkal, rendőrséggel és más civil szervezetekkel. A készülő KRESZ módosításról Révész Máriusz, „aktív Magyarországért” felelős kormánybiztos is beszélt a napokban az Infórádióban.
Mik a MK 30 pontos javaslatcsomagjának fő pontjai?
- A kerékpárosok megelőzésekor a konkrét oldaltávolságra vonatkozó előírás bevezetése: Jelenleg a KRESZ konkrét oldaltávolság előírása helyett csak „megfelelő” távolságot rögzít. A javaslat szerint ez az oldaltávolság lakott területen belül egy méter, azon kívül pedig 1,5 méter lenne. Ez egyrészt a kerékpározók biztonságérzetének, másrészt pedig a balesetek megelőzése szempontjából is fontos lenne.
- A kötelező kerékpárút használatának eltörlése: jelenleg csak ott nem kötelező a biciklisnek a kerékpársávot használni, ahol a párhuzamosan futó úttesten felfestettek kerékpáros nyomot, pedig valahol járhatatlan állapotúak a kerékpárutak illetve szűk járdárára felvezetett kerékpársáv esetén is biztonságosabb lenne az úttesten közlekedni.
- A rollerek státuszának szabályozása: ezekre a járművekre alapvetően a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat alkalmaznák. Arról további vita zajlik, hogy olyan főútvonalon, ahol nincs kerékpárút vagy -sáv, ott a rolleres haladhat-e az úttesten, vagy fel kellene-e terelni a járdára.
- A kerékpáros utca fogalmának bevezetése: Német, holland és osztrák minták alapján alapvetően kis gépjármű-forgalmú utcák, ahol a kerékpárosoknak van elsőbbsége.
Halász Áron szerint sokan úgy közelítenek a fenti javaslatcsomaghoz, hogy ezek révén a kerékpárosok különleges előjogokat kapnának az autóval közlekedők rovására. Pedig csak megváltoztak a közlekedési igények az elmúlt években, egyre többen bicikliznek a nagyvárosban is. A közlekedéspolitikai cél pedig az, hogy a védtelenebb közlekedők védettebbek legyenek.
(fotó: pexels – Tatiana Syrikova)