
Az elektromos rollerek meghĂłdĂtották városainkat, minden negatĂvumuk ellenĂ©re egyre nagyobb nĂ©pszerűsĂ©gnek örvendenek. Hatalmas piacukra Ăşj szereplĹ‘ Ă©rkezett, Ăgy már 3 cĂ©g e-rollereit bĂ©relhetjĂĽk Budapest-szerte. Vajon miben másak, miben kĂnálnak többet a Tier Ă©gszĂnkĂ©k rollerei?
Több közlekedési eszközt használunk
A városi közlekedĂ©s egyre sokszĂnűbbĂ© válik. A Greengo közössĂ©gi autĂłmegosztĂł felmĂ©rĂ©sĂ©bĹ‘l kiderĂĽlt, hogy a válaszadĂłk 80%-a 4–6 kĂĽlönbözĹ‘ közlekedĂ©si eszközt használ. NĂ©pszerűek a robogĂłk, a kerĂ©kpárok, a rollerek, a közössĂ©gi autĂłk Ă©s termĂ©szetesen a tömegközlekedĂ©s.
Az, hogy az embernek van saját autója vagy egyéb járműve, nem zárja ki más, változatos eszközök bevonását. Személyes példám is ezt mutatja: van ugyan saját kerékpárom, melyet naponta használok, ha úgy hozza a helyzet, car sharinget, MOL Bubit vagy elektromos rollert is igénybe veszek. (Ezeknek az applikációi ott sorakoznak a telefonomban.)
Budapest kerĂ©kpáros-forgalma sokat fejlĹ‘dött az elmĂşlt Ă©vben. KĂĽlönösen a melegebb hĂłnapokban hallhattuk gyakran, hogy Ăşjabb rekordokat döntött a kerĂ©kpárhasználat a fĹ‘városban. Azt, hogy ez a dugĂłk elkerĂĽlĂ©se, az egĂ©szsĂ©ges testmozgás vagy a járvány okozta Ăłvatosság miatt van, nem lehet tudni. EttĹ‘l fĂĽggetlenĂĽl a vĂrusnak mĂ©rhetĹ‘ hatása volt Ă©s van fĹ‘városunk közlekedĂ©sĂ©re.
Budapesten általában 10-bĹ‘l 6 ember a közössĂ©gi közlekedĂ©st használja. A vĂrus terjedĂ©se ebben okozott nĂ©mi változást. A tömeg elkerĂĽlĂ©se vĂ©gett sokan visszaálltak az autĂłzásra, olyan idĹ‘szak is volt, amikor 15%-kal több autĂł Ă©rkezett Budapestre. Van azonban más fenntarthatĂł megoldás is a tömeget kiiktatĂł, gyors közlekedĂ©sre: az elektromos rollerek használata a már emlĂtett megosztásos rendszerben. Az e-rollerek Ă©ppen a járvány idĹ‘szakában dinamikus fejlĹ‘dĂ©snek indultak. Egyre jobbak lettek a technikai feltĂ©telek, a lĂtiumakkumulátorok akkora modernizáláson mentek keresztĂĽl, hogy immár jĂłl bĂrják a nagyobb távolságot is.
A Lime e-rollereit nem kell bemutatnunk: Budapest utcáinak szeretett vagy utált tartozĂ©kai jĂł ideje, tavaly nyár Ăłta pedig már a vidĂ©ki rĂ©giĂłkat is meghĂłdĂtották. (Az elmĂşlt idĹ‘szakban inkább a negatĂv hangok erĹ‘södtek.) A városi e-roller sharing hatalmas piac, amely koránt sincs lefedve. 2021 jĂşniusában az amerikai tulajdonĂş Bird telepĂtett 600 e-rollert fĹ‘városunk utcáira, szintĂ©n megosztásos rendszerben. Szeptember 9-Ă©n pedig egy harmadik belĂ©pĹ‘, az elektromos járművek terĂĽletĂ©n piacvezetĹ‘ Tier indĂtotta el saját e-rollerhálĂłzatát.
Miért pont a roller?
Lendvai TĂmea, a Tier budapesti city managere a szeptember 9-Ă©n, csĂĽtörtökön tartott sajtĂłtájĂ©koztatĂłn elmondta, hogy a városi autĂłzás jellemzĹ‘en 5 km-nĂ©l nem hosszabb szakaszokbĂłl áll. Erre tökĂ©letes alternatĂva az e-roller. CĂ©gĂĽk adataibĂłl kiderĂĽl, hogy felhasználĂłik jellemzĹ‘en 2–5 km-es utakat tesznek meg, Ă©s 5–10 percig bĂ©rlik a járműveket. Az eszköz tehát az autĂł tökĂ©letes alternatĂvája a városban.
Egy klĂmasemleges rollermegosztĂł
A Tierről érdemes tudni, hogy német cég, amely vezető szereplő az elektromos járművek piacán. Eddig 14 európai és közel-keleti ország nagyvárosaiban voltak elérhetőek a járműveik, Budapest bevonásával 136-ra nőtt a szóban forgó városok száma.
Lendvai TĂmea kĂ©t nagy elĹ‘nyĂĽket hangsĂşlyozta: egyrĂ©szt rollereiket eurĂłpai tapasztalatokra támaszodva az eurĂłpai utakhoz fejlesztettĂ©k, másrĂ©szt a cĂ©gĂĽk 2020 Ăłta teljesen klĂmasemleges. UtĂłbbit azzal Ă©rik el, hogy jĂłl karbantarthatĂł szerkezetet dolgoztak ki. A rollerek minden darabja cserĂ©lhetĹ‘ Ă©s ĂşjrahasználhatĂł, beleĂ©rtve a kivehetĹ‘ akkumulátort is. EzenkĂvĂĽl a logisztikát is elektromos eszközökkel intĂ©zik.
Miben más, ha Tier-rollerrel hajtunk?
A Tier roller ára
Az elsĹ‘ Ă©s legrelevánsabb kĂ©rdĂ©s az ár. A sajtĂłtájĂ©koztatĂłn kiderĂĽlt, hogy a Tier rollereinek használati dĂja megegyezik a versenytársak árszabásával: 250 Ft-os feloldási dĂjjal Ă©s 50 Ft-os percdĂjjal kell számolnunk. LefedettsĂ©gben azonban mĂ©g jĂłcskán van elmaradás a vetĂ©lytársakhoz kĂ©pest: a cĂ©g szeptember 9-Ă©n 150 rollert telepĂtett az utcákra, ezek egyelĹ‘re három kerĂĽletben, a 8.-ban, a 9.-ben Ă©s a 11.-ben használhatĂłak. Az applikáciĂłjukban jĂłl láthatĂł a járművek hatĂłtávolsága. Ha a jelzett határt átlĂ©pjĂĽk, 5km/h-ra lassul a járművĂĽnk, Ă©s nem is tudjuk parkolĂł ĂĽzemmĂłdba helyezni.
A Tier sĂşlyosabb, Ăgy nehezebb is fellökni
A fĹ‘gonosz Lime-mal ellentĂ©tben a töltĂ©st itt nem becsatlakozĂł magánemberek vĂ©gzik, hanem a Birdhöz hasonlĂłan az anyacĂ©g alkalmazottai. A TiernĂ©l a feltöltĂ©s egyszerűbb, mivel az aksikat a cĂ©g kollĂ©gái folyamatosan cserĂ©lik. FelmerĂĽlt kĂ©rdĂ©skĂ©nt, hogy az Ăşj belĂ©pĹ‘ mikĂ©nt oldja meg a rosszul parkolĂł Ă©s eldobált rollerek problĂ©máját. Ezek a rollerek sĂşlyosak, 35 kg-ot nyomnak, Ăgy eldobálásuk, illetve mozgatásuk – pĂ©ldául a járdárĂłl le- Ă©s a járdára felpakolásuk – nehezebb. A cĂ©g a töltĂ©sek miatt is folyamatosan nyomon követi, Ă©s a megfelelĹ‘ helyre állĂtja az eszközöket.
Tier roller sebessége
Volt szerencsĂ©m kiprĂłbálni, Ăgy tapasztaltam a kĂĽlönbsĂ©geket. Nagyobb kerekei vannak, valamint elsĹ‘ teleszkĂłpja, ami a nagyobb tömeggel egyĂĽtt stabilabb Ăşttartást biztosĂt. VĂ©gsebessĂ©ge 25 km/h, hatĂłtávolsága 30 km, Ă©s a teljesĂtmĂ©nye nem fĂĽgg a töltöttsĂ©gĂ©tĹ‘l. KĂĽlönbsĂ©g mĂ©g a többi rollerhez kĂ©pest, hogy dupla támasza van, továbbá a telefontartĂłban vezetĂ©k nĂ©lkĂĽli töltĹ‘t is elhelyeztek, ami tapasztalatom szerint remek segĂtsĂ©g.
Tévhit, hogy csak 48 órás az élettartam
A megosztĂłs e-rollerekkel szemben a legnagyobb kritika, hogy a felelĹ‘tlen használĂłk miatt nagy az amortizáciĂłjuk, Ăgy nem kevĂ©s szemetet termelnek. A Tier leszámol ezzel a tĂ©vhittel, hiszen jĂł szervizprogramjuk rĂ©vĂ©n kĂ©szĂĽlĂ©keik átlagosan 5 Ă©vig vannak használatban. EzenkĂvĂĽl egy nálunk mĂ©g nem elĂ©rhetĹ‘, de NĂ©metországban már jĂłl működĹ‘ mytier program keretĂ©ben a kivont rollereket meg is vásárolhatjuk otthoni használatra.
Arra mĂ©g nem szĂĽletett megnyugtatĂł terv, hogy mikĂ©nt fogják orvosolni a közlekedĂ©si kavarodást, ami annak a következmĂ©nye, hogy az elektromos járművek fejlĹ‘dĂ©sĂ©t nem tudta követni a KRESZ. A hatĂłságok ĂgĂ©rete szerint a KRESZ-t hamarosan mĂłdosĂtják. Abban, hogy mire számĂthatunk, jĂł támpont lehet a nĂ©metországi pĂ©lda. Ott az áll a törvĂ©nytervezetben, hogy a járdán csak 12 Ă©vesnĂ©l idĹ‘sebbek, maximum 12 km/h-val közlekedhet; bicikliĂşton csak 14 Ă©vesnĂ©l idĹ‘sebbek, legfeljebb 20 km/h-val. HasonlĂłra számĂthatunk tehát mi is. Ha a sisak is kötelezĹ‘ lesz, erre a Tier egy összehajthatĂł bukĂłval kĂ©szĂĽl.
FotĂł: 444.hu
Egyszerű app
Az applikáciĂłrĂłl csak annyit, hogy 18 Ă©ves kortĂłl lehet használni, a letöltĂ©se tĂ©nyleg nagyon egyszerű, Ă©s itt olyan Google-fordĂtásbĂłl adĂłdĂł problĂ©mák sincsenek, mint a BirdnĂ©l. A cĂ©g ĂgĂ©rete szerint bĹ‘vĂĽl a kerĂĽletek listája, Ă©s a vidĂ©ki helyszĂnektĹ‘l sem zárkĂłznak el. De ez a jövĹ‘ zenĂ©je. Nekem az a vĂ©lemĂ©nyem, hogy ha a Lime bejött, ez is tetszeni fog. Fontos azonban, hogy ha használjuk az e-rollereket, ezt tegyĂĽk felelĹ‘ssĂ©ggel!
2022-ben új Tier modell az utcákon
2022 jĂşniusátĂłl elsĹ‘ vidĂ©ki terĂĽleten, SiĂłfokon is elindult a Tier, mely jĂł alternatĂva a tömegközlekedĂ©s bĹ‘vĂtĂ©sĂ©re, hiszen a nyári megnövekedett forgalmat a hagyományos infrastruktĂşra már nem bĂrja kezelni.
AugusztustĂłl pedig az egĂ©sz flottát lecserĂ©ltĂ©k, Ă©s immár Ăşj Tier rollerek fogadják a felhasználĂłkat. A rĂ©giek elĹ‘nyĂ©t megĹ‘riztĂ©k, de kicsit fĂĽrgĂ©bb Ă©s jobban irányĂthatĂłak lettek. Ha Ă©rdekel milyenek a gyakorlatban, olvasd el roller tesztĂĽnket.
Tier-roller ára 2022
feloldási dĂj | 295 Ft |
percdĂj | 55 Ft |
bérlet ár | 1650 Ft |
FotĂłk: Greendex/Hajas Bence