Bird roller Budapesten
Bird roller Budapesten

Nyáron az amerikai Bird „személyében” új szereplő érkezett az elektromosroller-megosztók budapesti piacára. Most mi is kipróbáltuk: megmértük a sebességét, a hatótávját és azt, hogy mennyire kényelmes. És azt is kiderítettük, hogy mennyi a Bird ára.

Az okosvárosok korában alapvető az úgynevezett mikromobilitás. Ennek szerves részei a különböző járműmegosztó szolgáltatások, melyeket okostelefonnal, applikáción keresztül tudunk bérelni. Ide tartoznak a különböző autómegosztók, mint például a Greengo vagy az egyre népszerűbb – már második szériáját működtető – MOL Bubi, valamint a sokszor vita tárgyát képező e-rollermegosztók, melyek közül már 3 cég is jelen van Budapesten.

Az e-roller a város tökéletes eleme

A városi autózás jellemzően 5 km-nél nem hosszabb szakaszokból áll, amelyek teljesítésére tökéletes alternatíva az e-roller. A Tier adataiból kiderült, hogy a felhasználók jellemzően 2–5 km-es utakat tesznek meg, és 5–10 percig bérelik a járműveket. A Lime tapasztalatai is azt mutatják, hogy az e-rollereket általában utunk első és utolsó kilométerének megtételéhez használjuk, például a villamosmegállótól a munkahelyünkig vagy hazáig.

Sem az ősszel beköszöntő hűvös időjárás, sem a téli zimankó nem befolyásolja különösebben a rollermegosztók népszerűségét. A Lime első telének adataiból kiderült, hogy a belváros, a körutak és az Andrássy út környéke voltak a téli időszak legtöbbször felkeresett rolleres útvonalai. Szilveszter napja volt a legforgalmasabb, de karácsonykor is 46%-kal többen álltak Lime-ra, mint egy átlagos téli napon.

Parkoló Bird rollerek
A Bird rollereknek a legszélesebb a lábtartójuk, ami kényelmes haladást biztosít.

Bird e-rollerek az új madarak Budapesten

2021 júniusában röpültek ki a Bird szürke madarai a főváros utcáira, ezzel ők lettek a második belépők a Lime után. A Lime-ot kínai vállalkozók alapították, és több mint 20 millió felhasználója van. A Lime hódította meg a piacot a leggyorsabban, ma is több mint 200 városban van jelen. A Bird szintén 2017-ben alakult, erre az évre datálhatjuk az e-rollerek forradalmát. A Bird a Lime-mal ellentétben amerikai cég, központja Santa Monicá-ban található. Nem meglepő, hogy ők a piacvezetők a tengerentúlon. Jelen pillanatban világszerte 110 városban vannak jelen, amelyek közül 63 Európában van.

Bird: a fenntartható rollermegosztó

Jólesően nyugtázhatjuk, hogy az e-rollermegosztók nemcsak a kommunikációjukban zöldek. A városi mikromobilitásban nemcsak az üzletet látják, hanem valóban a fenntarthatóságot képviselik. A német Tierhez hasonlóan a Birdnek is komoly fenntarthatósági vállalásai vannak. Azt írja magáról a társaság, hogy 2020-ra – a teljes életciklust figyelembe véve – elérték a klímasemlegességet. Ez azáltal sikerült, hogy a flottát elektromos járművekkel mozgatják, és fontos szempont az alkatrészek cserélhetősége és újrafelhasználása. Az elhasználódott járművek után pedig a fémhulladék 95%-át és az e-hulladék 86%-át újrahasznosítják.

Ezeknek megfelelően a gyártó adatai szerint egy Bird roller évente 680 kg szén-dioxid-megtakarítást jelent.

A Bird roller használata

Hazánkban már a Bird Two, azaz a második generációs roller került forgalomba, amelyet most mi is meghajtottunk. Ha jól értesültünk, a cég hattyúnak keresztelte a rollert, aminek a jármű kecses vonalai és elegáns, szürke festése miatt van is alapja. Akárcsak a Tier, a Lime-tól a Bird is abban tér el, hogy lényegesen nagyobb nála, közel 30 kg. Méretesebb, ballonosabb kerekeket kapott, melyekben defektgátló is van. Ettől jobb az úttartása, a kátyús és macskaköves utcákon is kényelmes volt használni. Ami még rollerezés közben pozitív meglepetés volt, hogy a 3 márka közül itt a legszélesebb a hely a lábaink számára, akár egymás mellett is könnyedén elférnek.

A roller kitámasztója a motorokéhoz hasonló páros keret. Egyszerű letámasztani, és a városi viszontagságok közepette sem dől fel olyan könnyen. Egy fékkar is található rajta, amely jól teszi a dolgát, valamint átlagos első és hátsó lámpa.

Amit azonban hiányoltam: egy telefontartót a kormányon. Ez nagyon jól jön, ha az ember nem ismeri a várost, ahol közlekedik. A Tier rollerein a telefontartó még vezeték nélküli mobiltöltővel is kiegészül, amely szintén piros pontot érdemlő ötlet.

A Bird roller kormánya
Egyedül egy mobiltartót hiányoltam a kormányról, amely a Tiereken és a Mol Bubikon is megtalálható.

A Bird roller sebessége

A Bird saját magának tervezi a rollereket, így különös hangsúlyt kapott a strapabíró akkumulátor. A gyártó azt állítja, hogy neki vannak a leghosszabb élettartamú akkumulátorai, amelyek az előző szériához képest 50%-kal bírják tovább, valamint az időjárástól, a hőmérséklettől és a töltöttségi szintjüktől függetlenül ugyanolyan teljesítményre képesek.

Ezt teszteltem is, szándékosan egy 30%-os töltöttségű rollert béreltem ki. Fél órát hajtottam vele különböző terepeken, és valóban végig nagyon dinamikus volt. Sőt a három márka közül talán ez gyorsult a legjobban. A Bird roller végsebessége 25 km/h, ez megegyezik a konkurensekével. A hatótávolság 20–25 km-re van kalibrálva, de a cég központi oldalán 40 km is olvasható.

A Bird roller ára

Nagyon nagy csodára nem kell számítani, hiszen pontosan ugyanannyiba kerül, mint a versenytársak rollerei. 250 forint a feloldási díja, majd minden további perc 55 forintba kerül. (Szerintem mindennapi használathoz kicsit drága. Egy kommentelő kiszámolta, hogy a budapesti bérlet árából mindennap 5 percet rollerezhet. Szerintem akkor, ha rendszeresen használod, célszerűbb venni egy sajátot.)

Bird rollerTier rollerLime roller
Feloldási díj250 forint250 forint 250 forint
Percdíj55 forint 50 forint 55 forint
Rollerek száma600 darab1000 darab200 darabbal indultak
Lefedettségbelvárosi kerületek, bel-Buda, VII., részben VIII. és IX. kerület, Újbuda, Kelenföldegész Budapest
A Tier roller használata egy hajszállal olcsóbb, mint a versenytársaké.

A Bird applikáció

A MOL Bubi kissé macerás applikációjához és feloldásához képest az e-rollerek használata igen egyszerű. A Birdre való regisztrációhoz még csak a bankkártyám sem kellett, elég volt a telefonom ID-je. Sarkalatos pont a járműpark lefedettsége is, ami egyelőre kisebb, mint a Lime-é.

A térkép két részre van osztva: van egy kék terület, ahol a rollert használni lehet, és parkolni is lehet vele, valamint egy szürke zóna, ahol mehetsz vele, de nem lehet leparkolni. Ezen a területen is vannak elérhető Birdök, amelyeket a cég helyez ki folyamatosan. Azt egy kicsit furcsálltam, hogy az említett szürke zóna igen nagy. Ez megnehezíti a Bird rollerek használatát. Ha ugyanis ebben a zónában szeretnék közlekedni, ki kell majd hajtanom, hogy letehessem.

A Bird applikáció térképe
Korrekt a Bird lefedettsége, de feltűnően nagy a „no parking” zóna

A Bird és az eldobált rollerek

A Lime óta tudjuk, hogy a hanyag parkolás és az eldobált rollerek problémát jelentenek, ami ellen igyekeznek védekezni a szolgáltatók. Egyrészről a Bird nehezebb, így nem lehet egyszerűen felkapni és odébb hajítani. A másik különbség, hogy míg a Lime-nál egyedi felhasználók, úgynevezett juicerek viszik haza éjszakára tölteni a rollereket, és helyezik ki őket nappal újra, a Birdnél erre külön alkalmazottakat, úgynevezett Flyereket vettek fel, akiknek az a munkájuk, hogy reggelente szépen, rendezetten kihelyezzék a rollereket, és összeszedjék a fellökött eszközöket.

A kerületek közreműködésével mikromobilitási pontokat is kialakítottak. Ezek végtére is rollerparkolók, ahová a kétkerekűeket rendezetten, sorban kihelyezik. Valószínűleg ez a rendszer jelenti majd a megoldást. Egy magyar startup, a Rollin például pontosan ezekre a helyekre tervezett elektromos töltőállomásokat, és már tárgyalnak is a Birddel.

Bird rollerek Budapesten
A Bird rollereket a cég alkalmazottai mobilitási csomópontokba helyezik ki.

A rollerek felelős működtetését támogatja az a szabály, hogy csak 18 éves kortól lehet használni az applikációt, valamint mindig le kell fotóznunk a helyet ahol parkoltunk. További fegyelmezőeszköz, hogy egyedi rendszámokkal látják el a rollereket, hogy könnyebben be lehessen azonosítani a renitens használókat. (Bár ezek felszerelését szeptemberre ígérték, eddig még nem valósult meg.)

Összegezve, annak, aki szereti és használja az ilyen szolgáltatásokat, maradéktalanul meg fog felelni a Bird is. Egy kicsit fürgébb, és stabilabb az úttartása, emiatt kényelmesebb a használata, de nagyjából ugyanazt nyújtja, mint a többi versenytárs rollerei.

Fotók: Hajas Bence/ Greendex

search icon