Rollin

Egységes rollertöltő platform

A közösségi e-rollerek a modern város velejárói, de egyre nagyobb problémát okoznak a rosszul leparkolt, eldobált elektromos járművek. Erre a problémára kínál megoldást a Rollin csapata. Egységes, indukciós e-rollertöltő platformokat fejlesztett a BME-s hallgatók egy csoportja, melyek révén a városi mobilitás új szintre léphet. Déri Huba, a csapat egyik tagja mutatta be a Rollint.

Mi a terméketek, és milyen elgondolás szülte az ötletet?

Indukciós energiaátvitellel működő e-rollertöltőállomás-rendszert fejlesztünk e-rollermegosztó cégek és ipari parkok számára. Az e-rollerszolgáltatók legnagyobb üzemeltetési költségét a jelenlegi töltési megoldások adják. A rollereket vagy az akkumulátorokat haza vagy egy központi telephelyre szállítják, és feltöltött állapotban újra az utcára viszik, ami hatalmas költséggel és szén-dioxid-kibocsátással jár. Ez a költség több mint 50%-kal is csökkenthető a mi töltőállomás-rendszerünkkel.

Júliusban már pilot szakaszba ért a Rollin. Hol tartotok most, és mik a terveitek?

Az akkori alapanyaghiány kicsit lassított az első állomások összeállításán, így az első tesztünket a Zengő Motorsporttal együttműködve a 2021 FIA WTCR Hungaroringen megrendezett versenyhétvégéjén valósítottuk meg. Itt a Rollin egy töltőállomást és 8 darab e-rollert biztosított a csapat számára, ami nagyban gyorsította, és kényelmesebbé tette a pályabejárást és a területen történő közlekedést. A rollerek mindig feltöltve, a megfelelő helyen várták a csapattagokat. Szeptember elején pedig hozzákezdtünk a ZalaZONE járműipari tesztpályán 3 darab töltőállomás telepítéséhez és üzembe helyezéséhez. Ezeket várhatóan szeptember végén átadjuk.

Ezenkívül nem titok, hogy több budapesti kerülettel és a Bird Magyarországgal is tárgyalunk az első utcai töltőállomások telepítésének lehetőségéről.

Ki a Rollin fő célcsoportja?

A fő célcsoportunk az e-rollerszolgáltatók köre (Lime, Bird, Tier stb.). De meg kell szólítanunk a kerületeket, a városokat és az áramszolgáltatókat is, ugyanis a töltőállomásokat telepíteni kell, és az áramellátásukról is szükséges gondoskodni. Elég komplex a termék és a piac is.

Ezenkívül nyitunk az ipari parkok, a nagyvállalatok, az irodaházak felé is. Például egy ipari parkba vagy egy nagyvállalat telephelyére komplett közlekedési rendszert tudunk kiépíteni töltőállomásokkal és e-rollerekkel. Ilyen esetben a rendszert üzemeltetjük is.

Az irodaházakhoz szintén tudunk komplett rendszert biztosítani, vagy a Birddel együttműködve szolgáltatói rollerekkel egészítjük ki a töltőállomásokat.

A Rollin csapata, balról jobbra: Déri Huba, Tar Dávid és Dominkó Dániel.

Mi mondható a kompatibilitásról: minden rollermegosztónak külön platformja lenne, vagy egységesen használnák a rendszert?

A célunk az, hogy a töltőállomás-rendszerünket mindent szolgáltató használja. Csak így lehet fenntartható, valóban okosvárosba illő mikromobilitást létrehozni. Nemcsak optikailag lenne igényes a rendszer az emberek és a város számára, hanem a lokális károsanyag-kibocsátás is csökkenne.

Az indukciós töltőállomás használatához a rollerekre rá kell szerelnünk a Rollin adaptert, amellyel a roller képes az indukciós töltésre. Ezzel az adapterrel bármelyik rollerszolgáltató képes tölteni a rollereit a töltőállomásunkon. Egy hardver- és szoftveregyüttessel pedig a későbbiekben ellenőrizni tudnánk, hogy melyik szolgáltató mennyit töltött egy adott állomáson.

Magánemberek is tölthetik rollereiket a töltőállomásaitokon?

Egyelőre nem. A töltőállomás-rendszer leginkább a szolgáltató rollereinek hasznos. A magánemberek rollereinek általában nincs olyan IP-védettségük, amely lehetővé tenné, hogy az utcán hagyják őket. Emellett az árazás és a felelősségvállalás is nehéz kérdés az ő esetükben.

Terveink szerint később lesz olyan részük az állomásoknak, amelyet magánemberek is használhatnak.

A Mol Bubi hasonló platformrendszerben bérelhető, ez lenne a megoldás az eldobált rollerek problémájára?

A belső kerületekben, illetve a vidéki városok kiemelt részein igen, vagy legalábbis egy hibrid rendszer. Enélkül nem lehet vagy nagyon nehéz szép látképet létrehozni. A külső városrészekben viszont megmaradhatna a free-floating.

A ZalaZONE járműipari tesztpályán élesben üzemel 3 Rollin töltőállomás.

A platformok nem veszik el a rollermegosztás mobilitási előnyeit?

Ha megfelelő számú, optimalizált méretű és lokalitású állomást telepítünk, akkor a mostani free-floating rendszerhez hasonló szabadságot tudunk biztosítani a felhasználóknak úgy, hogy közben szinte automatizáljuk a töltést és az üzemeltetést. Amíg állnak a rollerek, addig töltődnek is.

Esetleg külföldön van hasonló sikeres példa?

Még kevés példa van a teljes rendszer kiépítésére, de Amerikában már van egy cég, amelyik több szolgáltatónak biztosít töltőállomásokat bizonyos helyeken. Emellett több sikeres pilot létezik már, ami validálja az eredeti gondolatunkat, miszerint az e-mikromobilitást csak így lehet fenntartani és hosszú távon gazdaságosan üzemeltetni.

Miben kínálnak többet a Rollin töltőállomások?

A Rollin induktív töltőállomások indukciós elven működnek, így nincs fizikai, fémes érintkezés. Egyszerűen csak közel kell tolni a rollert az állomáshoz, és a mágnes behúzza. Nem kopik el, nem korrodálódik, és teljesen időjárásálló. Úgy gondoljuk, hogy az utcai töltés terén ez a jövő, de ehhez még fejlesztenünk kell a jelenlegi rendszeren. A korai felhasználók az utcán várhatóan még egy másik elven működő töltőállomással fognak találkozni.

Ha tetszik a Rollin története, szavazz, hogy a hónap közönségdíjasa lehessen!

search icon