Kipróbáltuk a TIER új e-rollereit
Kipróbáltuk a TIER új e-rollereit

A TIER 1 éve van jelen a hazai rollermegosztók piacán, és nyár végén Budapestre is bevezette immáron saját fejlesztésű új generációs modelljét. A TIER City managerével beszélgettünk a közösségi e-rollerek szerepéről és helyükről a közlekedésben, és ki is próbáltuk őket.

A Tier német cég, amely vezető szereplő az elektromos járművek piacán. Eddig 22 európai és közel-keleti ország több mint 260 városában vannak jelen. 2021 őszén jelentek meg Budapesten. Idén július végén bevezették a legújabb 6. szériás rollerieket a fővárosunkban.

Lendvai Tímea, a TIER City budapesti managere elmondta, hogy a városi autózás jellemzően 5 km-nél nem hosszabb szakaszokból áll. Erre tökéletes alternatíva az e-roller. Cégük adataiból kiderül, hogy felhasználóik jellemzően 2–5 km-es utakat tesznek meg, és 5–10 percig bérlik a járműveket. Az eszköz tehát az autó tökéletes alternatívája a városban.

A budapesti felhasználók eddig összesen több mint 2 millió percet utaztak a TIER elektromos rollereivel, a használat átlagos időtartama pedig 11,5 perc. Továbbra is rendkívül népszerűek a TIER e-rollerek a belvárosi kerületekben. Az eddigi legforgalmasabb útvonal a Hősök tere és Astoria közötti szakasz volt.

tier roller 
tier roller ára

Az elektromos rollerre vonatkozó KRESZ-módosítás

Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős államtitkár szeptemberben arról beszélt, hogy elkészült a javaslat, amely az elektromos rollerek közlekedését szabályozza. A TIER City managere elmondta, hogy alapvetően három különböző szabályozási rendszer működik Európa országaiban. A TIER azt a megoldást támogatja, amikor az elektromos eszközöket szoftveresen maximum 25 km/h sebességűre szabályozzák. Úgy fest, hogy a hazai szabályozások is ebbe az irányba mutatnak. Továbbá nem segédmotorként, hanem kerékpárként sorolják be a rollereket. Olyan szabályozás is létezik, amelynek az alapja a járművek súlya és teljesítménye.

Új TIER-modell

Egy picit könnyebb lett, 36-ról 32 kg-ra fogyott a jármű. Ez még mindig elég nagy tömeg ahhoz, hogy a roller stabil legyen. Szélesedett a fellépő, a teleszkópos kerekek nagyok maradtak, és négy évszakos gumit kaptak. Nem látványos, de annál fontosabb újítás, hogy szélesebb ívben forog a kormány, így egyszerűbb a szűk helyeken való navigálás.

Az indexek erősebb fényűek, hangosabbak lettek, kezelésük is egyszerűsödött. A motorokhoz hasonló dupla kitámasztó megmaradt, csak erősebb lett. A töltős telefontartó is megmaradt, de felkerült a kormányra.

új tier roller
Erősebb világítású és hangjelzésű index

A TIER-nek is 25 km/h a végsebessége, de nagyon jól kilő, nincs lassú tötyögés, amikor zöldre vált a lámpa. És a végsebességet stabilan tartja meredekebb és döcögős terepen is. Apró, de annál figyelmesebb újítás, hogy a kormányrúdon egy kicsi akasztót alakítottak ki, amelyre szatyrunkat vagy táskánkat tehetjük.

A jármű a kijelzőn és hangüzenetekkel tájékoztatja a felhasználókat a városi zónák korlátozásairól (például kötelező lassításról, parkolási zónáról, tilos behajtásról). Ezáltal a turisták vagy a területet nem ismerő, első alkalommal rollerező felhasználók számára is egyértelműekké válnak a közlekedési szabályok.

A Tier-roller ára

Az első és legrelevánsabb kérdés az ár. A TIER rollereinek használati díja megegyezik a versenytársak árszabásával: 295 Ft-os feloldási díjjal és 59 Ft-os percdíjjal kell számolnunk.

De a cég igyekszik a felhasználókat bérlet vásárlására ösztönözni. A TIER 30 napos bérletének ára 1650 Ft, ennek kifizetése után nem kell feloldási díjjal számolni.

feloldási díj295 Ft
percdíj 55 Ft
bérlet ár1650 Ft

Mikromobilitási pontok és városi közlekedés

Pár évvel ezelőttig a gyalogosok gyakran fejezték ki felháborodásukat az eldobált rollerek miatt. Akkoriban csak a Lime-roller volt jelen, így a legtöbb negatív tapasztalat hozzá köthető. Az évek során ez a rossz szokás megváltozott. Az önkormányzatok és a megosztócégek között kompromisszumos megoldás született, amely – úgy fest – megoldotta a problémákat. Ennek kulcsai a mikromobilitási pontok.

Budapesten már több mint 300 Mobi-pont található, ahová leparkolhatsz a közösségi rollerekkel. A Mobi-pontok jellegzetes eleme a kör alakú tábla, a támasz és a zöld felfestés. Ezeknek legalább egyike minden egyes Mobi-ponton jelen van.

A főváros mikromobilitási pontjai

Lendvai Tímea kitért arra, hogy jó a viszony az önkormányzatok és a TIER között, ami a szabályozásoknak köszönhető. A rollercégek közterület-használati díjat fizetnek, el vannak látva jól látható azonosítószámmal, és csak a mikromobilitási pontokon lehet velük parkolni. Ez a megosztócégeknek is érdeke, hiszen így sokkal könnyebb a flotta üzemeltetése. A pontokat az önkormányzatok alakítják ki és tartják karban.

Úgy látják, az emberek gyorsan hozzászoktak az új szabályozáshoz, hiszen az ő érdekük is a rendezett használat.

TIER-roller Siófokon

Júniustól kezdve pár száz egységgel Siófokon is jelen van a TIER. A rollerek értelemszerűen itt is ugyanazzal az applikációval használhatók, mint a fővárosban. A terjeszkedés nem áll meg Siófokon, a közeljövőben újabb magyar városokban jelenik meg a TIER. Jó kiegészítő alternatíva lehet olyan városokban, ahol még nem kielégítő a tömegközlekedési hálózat.

A roller téli használata

Budapesten és a Siófokon is egész éves lesz a szolgáltatás. A TIER-nek sok tapasztalata van a magyar télhez képest sokkal zimankósabb országokban is, így nem kell féltenünk az aksikat. Dubai-tól Oszlóig helytállnak, a -36 fok sem jelent problémát számukra.

Lesz Magyarországon is myTIER program?

A myTIER elnevezésű oldalon a cég a már leselejtezett, de felújított régebbi modelljeit kínálja eladásra, de egyelőre csak a németországi felhasználók számára. Sajnos a cég nem tervezi piacra dobni a hazai előző generációs rollereket a lakosság körében.

search icon