Túlturizmusról (overtourism) akkor beszélünk, amikor egy települést vagy egy adott térséget turisták tömegei lepnek el. Ilyenkor a helyi lakosság és/vagy az oda látogató turisták úgy érzik, hogy túl sok már a turista. Ez több szempontból is aggályos. Egyrészt negatív hatása van a helyi lakosság életminőségére, másrészt a turisztikai élmény minősége is drasztikusan romlik. Fenntarthatósági szempontból igen aggasztó, hogy sok esetben rombolja a természeti környezetet is.
A legturistásabb helyek
A túlturizmusban leginkább érintett városok, területek Amszterdam, Barcelona, Velence, Machu Picchu, Szantorini és Budapest. Fővárosunk a világ ötödik leginkább „elturistásodottabb” városa, amiből már adódtak is problémák. A VII. kerületi bulinegyed lakói például panaszt emeltek a külföldi vendégek túl nagy száma és a zavaró éjszakai élet miatt. A népszerű turisztikai célpontok közelében élők próbálnak tenni a turizmus elhatalmasodása ellen.
Velence például 2022-től napi díj, emellett előzetes bejelentkezés bevezetését is tervezi. Mindemellett tervben van egy valós idejű turisztikai megfigyelőrendszer felállítása is, amely a mobiltelefonok és a térfigyelő kamerák révén szolgáltat adatokat. Így a városvezetés olyan adatokhoz juthat hozzá, hogy például hol tartózkodnak a legtöbben az adott pillanatban, honnan hová és milyen gyorsan mennek a turisták.
A túlturizmus okai
Több ok is közrejátszik a túlturizmus kialakulásában. Manapság az utazás több ember számára elérhető, mint korábban. Vannak olcsó repülőjegyek, kedvezményes utazások, egyre több az olcsó szálláslehetőség is. A hírek gyors terjedése is közrejátszik a túlturizmus kialakulásában, itt elsősorban a közösségi média szerepe emelendő ki.
Gondos tervezés és irányítás mellett a túlturizmus kezelhető. Mi magunk is tudunk tenni ennek érdekében, például kevésbé ismert úti célokat választunk, vagy nem csúcsidőszakban keressük fel a népszerű turisztikai helyeket. Ezzel a gondolkodásmóddal közelebb kerülünk a fenntartható turizmushoz.
Az overturism kifejezés eredete
Az overourism mint kifejezés 2012-ben egy Twitter-mozgalommal vette kezdetét, ekkor vált népszerűvé az #overtourism hashtag. A kifejezést aztán 2016-ban hivatalosan is használatba vette a Skift médiacég, amely főként kutatásokat, híreket és médiaszolgáltatást nyújt turisztikai és utazási témákban. Később a overtourism szót le is védették.