Szinte mindenki, 10-ből 9 magyar ünnepi díszbe öltözteti otthonát karácsonyra, de az ünnepi készülődés olyan elemei, mint például az ajándékvásárlás már kevésbé számítanak népszerűnek. Ezzel együtt 10-ből 8-an vásárolunk ajándékot, összesen pedig 40 ezer forint körül költünk erre.
Az E.ON Hungária Csoport országos, reprezentatív, karácsonyi kutatásából az is kiderül, hogy a fenntarthatósági szempontok is egyre nagyobb szerepet játszanak a karácsonyi készülődésben. A magyarok háromnegyedénél például fontos szempont az ajándékok kiválasztásakor, hogy azok hasznosak legyenek, míg az energiahatékonyságot figyelembe véve azt állapították meg, hogy a dekorálók 79%-ka alacsony fogyasztású, LED-es égőket használ.
Az E.ON nemrég útjára indította a Föld bajnokai nevű kihívását, mely az a szándéka, hogy segítse a fenntartható gondolkodást minél inkább a hétköznapok részévé tenni. A program most abban nyújt segítséget, hogyan ünnepelhetjük az év legszebb ünnepét fenntarthatóbban, zöldebben.
10-ből 7-en gondolják úgy, hogy az emberek rengeteg olyan dolgot vásárolnak karácsonykor, amire igazából nincs is szükségük. Talán éppen ezért, a szülők kétharmada törekszik rá, hogy gyermekét arra tanítsa, olyan ajándékot kérjen, amit tényleg nagyon szeretne, és használni is fog.
Ezzel együtt az ajándékozáskor a környezetvédelem mint szempont háttérbe szorul a kutatás eredményei szerint. Bár a csomagolóanyagokat, főképp az ajándéktasakokat az ajándékozók többsége igyekszik újrahasználni, arra már kevésbé figyelünk, hogy az újrahasznosított papírból legyen, esetleg alternatív csomagolást alkalmazzunk. Pedig a válaszok alapján a magyarok több mint egyharmada számára örömet okoz, ha a kapott ajándék csomagolásán, vagy magán az ajándékon látszik, hogy a környezet védelmére is gondolt az ajándékozó.
Meglepően sokan viszont – a válaszadók mintegy 30%-a – olyan ajándékot is tervez idén, amire neki már nincs szüksége, de jó állapotú és tudja, hogy más örülne neki.
Majdnem minden második válaszadó vágott vagy földlabdás fenyőt választ, a megkérdezettek harmada pedig próbál olyan díszeket használni, melyek természetes, környezetbarát alapanyagokból készültek, és szintén harmaduk kerüli a műanyag díszeket.
A karácsony egyik fénypontja az ünnepi menü, de az egyértelműen kiderül a számokból, hogy ezt csak szűk családi körben tervezzük elkölteni az idén. Az ételpazarlás azonban még mindig jellemző, illetve várható: a megkérdezettek fele az ételek mennyiségét nem a vendégek számához szabja, az ünnepi asztalra sokkal több és többféle étel kerül, mint általában.
A lakosság kétharmadánál nem telhet el karácsony sütés-főzés nélkül, és a klasszikus ételek mellett a megkérdezettek 36%-ánál különleges ételek is helyet kapnak az asztalon. Átlagosan 27 ezer forintot tervezünk költeni étel-italra az ünnepek alatt. Bár a válaszok alapján az étkezések során 10-ből 4 ember figyel a mértékletességre, és próbál nem túlzásokba esni, még így is sok étel marad meg karácsony után. A válaszolók több mint harmada a megmaradt ételeket lefagyasztja későbbre, de a megkérdezettek 13%-ánál sajnos a kukába kerül a felesleges karácsonyi étel.