A november már hosszú évek óta nem az őszből a télbe való nyugis átmenetről, hanem a féktelen fogyasztásról szól, a fekete péntek(ek) és a kihagyhatatlan akciók hónapjává vált. Ha a tét nem a klímaváltozás elleni küzdelem lenne, akkor is felmerülne bennem a kérdés: biztosan kell ez nekünk?
A Black Friday az Egyesült Államokból indult, ahol hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelezte, hazánkba pedig szűk tíz éve tört be. És kicsit olyan lett, mint a magyar narancs, kicsit kicsi, kicsit savanyú: az árengedmények mértéke messze nem éri el azt a szintet, melyeket az USA-ban, mégis működik a varázs.
Nagyon könnyű ugyanis a Black Friday hatása alá kerülni, hiszen minden irányból árad felénk a „kihagyhatatlan” akciók özöne. November környékén nincs olyan média, melyet ne árasztana el a fekete péntek hirdetések kavalkádja, ráadásul már nem is csak az USA-ban hagyományosan a Hálaadást követő pénteken, hanem majdnem minden novemberi hétvégén megtartják az eseményt.
Akkor most ne vegyem meg olcsóbban?
Az egésszel az a probléma, hogy általában olyan vásárlásba hajszolják bele az embereket, melyre valójában nem volt szükségük: a tökéletesen működő tévét cseréljük le, vagy megvesszük a tavalyi telefonunk idei változatát.
Mivel a fekete péntek főképp az impulzusvásárlásra épít, megalapozott döntést nehéz hozni. A kereskedők előre nem hozzák nyilvánosságra, mely termékek kerülnek majd az akcióba, így gyorsan kell döntést hozni, és közben ott a nyomás a vásárlókon, hogy a.) a kijelölt termék elfogy, ha nem veszi meg gyorsan, b.) ekkora engedménnyel muszáj megvenni.
Ráadásul ami akciósnak tűnik, nem is mindig az: elég sok tisztességtelen trükkel is próbálkoznak a kereskedők.
Csak ha szükséged van rá
Nagyon fontos, hogy el tudjuk különíteni magunkban a szükségletet az igénytől. Például ha évente cseréljük a mobilunkat, akkor mindenképp az utóbbiról beszélünk, hiszen valójában semmiféle valós szükség nincs arra, hogy ilyen gyakran váltsunk.
Mindenképpen érdemes vásárlás előtt átgondolni, hogy bizonyos termékekre tényleg szükségünk van-e. Sokszor gondoljuk azt, hogy attól a konkrét terméktől megváltozik az életünk, de könnyű belátni, hogy nem fog.
A változást a mosógép hozta a kézzel mosáshoz képest, vagy az e-mail a postához képest. Egy-egy új funkció már csak nüansznyi különbség.
Ezen a szemüvegen keresztül nézve sokkal tudatosabb döntéseket tudunk hozni, és fenntarthatóbb vásárlók lehetünk. Ha pedig érezzük magunkban az elhatározást, hogy a túlfogyasztás ünnepe helyett inkább a másik oldalt válasszuk, akkor számtalan lehetőségünk van.
Oké, igazából nincs rá szükségem
Néhány cég már kezdi felismerni, hogy a Black Friday őrület nem vezet semmi jóra, viszont a túlnyomó többség még nem tart itt, így nem is érdemes rájuk várni.
Helyette részt vehetünk például a Ne vásárolj semmit napon, mely november utolsó péntekén van, és ahogy a neve is mutatja, arról szól, hogy azon napon nem vásárolunk. Nem megyünk boltba sem offline, sem online, és nem töltjük az időnket az akciók böngészésével sem.
Utánajárhatunk annak is, hogyan lehetünk még tudatosabb vásárlók, esetleg informálódhatunk hogyan tudjuk meglévő termékeink élettartamát megnövelni, vagy mi a teendő, ha valami elromlik. Esetleg beleáshatjuk magunkat azokba a mozgalmakba, melyek nem a túlfogyasztástól várják a boldogságot, és bár nem utasítják el a fogyasztást, a kevesebb több elvben hisznek.
Az önkéntes egyszerűség, vagy minimalizmus az utóbbi években egyre népszerűbb mozgalommá kezd válni hazánkban is, követői pedig olyan életmód kialakításán dolgoznak, mely egyszerre fenntartható és boldog. Ez azért is nagyon aktuális, mert a körülöttünk egyre mélyülő válságot főképp a túlfogyasztás hajtja.
Idén augusztus 22-én jött el a globális ökológiai túllövés napja. Ettől a naptól már a jövő generációk erőforrásait fogyasztjuk. Elég volt tehát nyolc és fél hónap ahhoz, hogy feléljük azt, amit a természet nyújtani tud, ráadásul Magyarországon már június 14-én elértük ezt a pontot.
Képek forrása: pexels.com, pixabay.com