Trükközik a repülések kibocsátásával a Google?

A keresőóriás Google Flights nevű járatkereső szolgáltatásában feltünteti az adott út szén-dioxid-kibocsátását, ám úgy tűnik nem a valódi adatokkal találkoznak a vásárlók. A BBC vette észre, hogy valami nem stimmel a számokkal, és mint kiderült a dolog hátterében az áll, hogy a Google megváltoztatta a számolás módszertanát. A probléma csak az, hogy a valósághoz képest így sokkal kevésbé tűnik környezetszennyezőnek az iparág.

A változást idén júliusban vezette be a Google, melynek nyomán nagyjából a felére csökkentette az összes kibocsátási adatot. A vállalat korábban a kibocsátást „szén-dioxid-egyenértékben” (CO2e) jelenítette meg, amely mérőszám magában foglalja a repülésből származó egyéb kibocsátások – például a nagy magasságban a repülőgépek kondenzcsíkjainak részeként kibocsátott vízgőz – éghajlatkárosító hatását is, amely tonnánként jelentősen nagyobb felmelegítő hatással járhat, mint a tiszta szén-dioxid.

Az új rendszerben már csak az egyes utak során kibocsátott szén-dioxidot tüntetik fel – ez gyakorlatilag megfelezte az adott repülés környezeti hatását papíron.

Ahogy a BBC írja, a vállalat azzal érvel, hogy lehetetlen pontosan megbecsülni a szén-dioxid-egyenértéket egy adott repülés esetében, mivel a vízgőz felmelegedésre gyakorolt hatása a napszaktól és a kibocsátás helyétől függően változik, és hogy amíg a modelljei nem javulnak, pontosabb lenne egyszerűen a CO2-t jelenteni. Ezzel együtt azt is hozzáteszik, hogy akadémikusokkal karöltve dolgoznak a kérdés megoldásán, egy pontosabb modell megalkotásával.

Az utolsó dolog, amit tennie kellene, hogy csendben zöldre mossa a világ egyik legmakacsabb környezetszennyezőjének bolygóra gyakorolt hatásait. Egy klímavészhelyzet közepén vagyunk, amelyet a légitársaságok tovább szítanak – elengedhetetlen, hogy a világ legnagyobb keresőmotorja tisztességes tájékoztatást adjon ennek az iparágnak az éghajlati lábnyomáról.

– mondta el Dr. Doug Parr a Greenpeace UK vezető tudósa
search icon