Az egyre erősebb szankciók és a növekvő fogyasztói tudatosság révén erősödő társadalmi nyomás okán lassan már egyetlen gyártó sem kerülheti meg a csomagolási hulladék kezelését.
A Roland Berger nevű német stratégai tanácsadó cég friss tanulmánya a csomagolási hulladékokkal, azok fenntarthatóságával és a világszerte jellemző tendenciákkal foglalkozik. Hogy ez mennyire fontos téma azt már az is mutatja, hogy mint közleményükben írják, percenként körülbelül egymillió műanyagpalackot vásárolnak az emberek világszerte, így csak ebből évente 500 milliárd darab válik hulladékká. Ehhez képest ezeknek csupán 15%-át hasznosítjuk újra, és miközben jelentős részük a szemétlerakókba kerül, évi több millió tonna az óceánokat szennyezi.
A Roland Berger célja az, hogy ezen változtasson. Tanulmányukkal arra törekszenek, hogy a legjobb gyakorlatok azonosításával növelni tudják a fenntartható csomagolással kapcsolatos tudatosságot.
A tanácsadó cég szerint ahhoz, hogy a mostani helyzeten változtassunk a hatóságok és az ipar közötti szoros együttműködésre van szükség, mely során olyan régi/új megoldások kerülhetnek előtérbe, mint az italcsomagolásokra vonatkozó visszaváltási lehetőségek, vagy a körforgás-alapú nézőpont érvényesítése a teljes értékláncban.
Azok a cégek, amelyek hamarabb válnak fenntarthatóvá, hosszútávon egy sokkal előnyösebb piaci helyzetbe kerülhetnek, hiszen amíg a kormányok szankciókkal és sürgető határidőkkel büntetik majd versenytársaikat, ők másra koncentrálhatják költségvetésüket, ezzel még nagyobb előnyt kialakítva.
–mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere
A fenntarthatóvá válás követelménye ma már elengedhetetlen, hiszen a fogyasztók is egyre inkább figyelik a vállalatok fenntarthatósági szintjét és etikusságát, sőt egyre több ember hagyja abba egy termék használatát, ha tudja, hogy az nem újrahasznosítható vagy káros a környezetre. A Roland Berger szerint minél előbb fektetnek a vállalatok a fenntartható csomagolási lehetőségekbe, annál hamarabb lezárható a probléma, és kihasználhatóvá válnak a fenntarthatósággal járó előnyök.
Ennek nyomán a cég ajánlásokat is megfogalmaz, melyek mentén a piaci szereplők sikeresen és hatékonyan csökkenthetik csomagolásaik környezetre gyakorolt hatását. Az ajánlások és további információk a tanulmányban elérhetők.