Sokan tudják rólam, hogy imádom szépítgetni az otthonomat. Szeretem az egyszerű, letisztult, minimalista szépségeket megvenni a lakásomba, és próbálok– pláne mióta a Greendex rovatvezetői szerepét megkaptam- minél tudatosabban, környezetkímélőbben válogatni az otthoni kiegészítők között. Mikor Őrfi Eszter kedves nyitottságával igent mondott az interjúfelkérésemre, majdnem kiugrottam a bőrömből, mert munkásságáért, hivatástudatért és a lakberendezési forradalmáért odáig vagyok.
Hálás vagyok, hogy elfogadtad a megkeresésemet. Eszti, mit jelent az életedben a zero waste?
Én köszönöm. (mosolyog) Alapvetően nem vagyok egy „zero hero”, kis lépésekkel haladok az úton. Van, ami már régóta természetes, mint a textiltáska bevásárláshoz, kis szütyők zöldségnek-gyümölcsnek, kulacsban csapvíz – és van, amivel csak kísérletezem, pl. mosható betét és társai, bambusz fogkefe. Sok minden van, amire nincs elég időm, energiám, vagy még nem teremtettük meg a lehetőségét az életünkben: csomagolásmentes bevásárlás, komposztálás, házi tisztítószerek és kencék.
Mit jelent a Greenster?
A Greenster egy én-márka, belőlem született, abból, amit az első negyven évemben összerakosgattam magamban. A komplex, ökológiai gondolkodásmódból, amit a környezetvédelmi szakjogász múltamnak és a Kisközösségi Programnak köszönhetek.
A lakberendezés iránti gyerekkori vonzalmamból, a férjemmel (Őrfi József építésszel) közösen megteremtett pilisi meseházunkból, a természetesen szép otthonok iránti rajongásomból.
A Greenster-ben ezt a két, számomra fontos szálat fontam össze egyetlen vállalkozássá.
Honnan jött a vállalkozás ötlete?
Öt évet voltam otthon a gyerekekkel, amikor is döntenem kellett: mi akarok lenni. Addig csak annyit tudtam, hogy jogász már biztosan nem. 2017 őszén a férjem benevezte a házunkat a Média Építészeti Díjára, én pedig elmentem a Werk Akadémiára enteriőrstylistnak tanulni. Azt már a legelején tudtam, hogy ha elvégzem az iskolát, „zöld” lakberendezéssel akarok foglalkozni, tehát a vállalkozás ötlete és profilja már ekkor adott volt. Az indulásra azonban még további egy évet kellett várni, ezalatt Kollár Franciska segített a márkát felépíteni.
Online tanácsadással is foglalkozol? Mit takar?
Az online tanácsadást a COVID miatt indítottam el idén ősszel. Az volt az alapgondolatom, hogy megpróbálnék segíteni az embereknek abban, hogy az otthonuk minél inkább képes legyen alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Sokan otthonról dolgozunk, tanulunk, napi szinten főzünk, szórakozni sem járunk annyit, a lakásunknak tehát jóval többet kellene tudnia, mint korábban. Az online tanácsadás ezekre a funkcionális kérdésekre fókuszál, hogy minél stresszmentesebb lehessen az otthoni lét.
Eszti, ne haragudj, de „szerelmes vagyok” a munkáidba. Zöld otthon, élet, stílus? Mi a fő profilja a vállalkozásodnak?
Nagyon kedves vagy. Köszönöm. A fő profil egyértelműen a lakberendezés, tehát az otthon. A fenntartható lakberendezést azonban nem tudom önmagában értelmezni, az egy életstílus is egyben. Nem találkoztam még olyan ügyféllel, aki csak a lakását szerette volna környezettudatosan berendezni, miközben az élet egyéb területein ne lett volna fontos számára a fenntarthatóság. A fenntarthatóság amúgy is egy komplex fogalom, ami az élet minden egyes területét átszövi: a környezeti szempontokon túl fontosak a társadalmi és gazdasági vonatkozásai is.
Mesélsz nekem az öko-luxus lakberendezésről? Mit jelent?
Erről írtam egyszer egy blogot, mert ezen keresztül próbáltam elmagyarázni a „fapados luxus a bokorban” filozófia lényegét, amit a saját hitvallásomnak tekintek.
Mára sajnos eljutottunk odáig, hogy a valódi, természetes (pláne organikus) anyagok jó része a luxuscikk kategóriába tartozik. Lehet olyan lakberendezést csinálni, ami kizárólag ilyen anyagokból építkezik, természetes, gyönyörű, de tele van felesleges túlzásokkal, éppen ezért cseppet sem környezettudatos. Ezt hívom öko-luxusnak. A „fapados luxus a bokorban” filozófia ezzel szemben mértékletességet feltételez, saját szükségleteink helyes felismerését, amiből természetes egyszerűség fakad.
Röviden, nem hiszek az öko-luxusban, mert nem tartom fenntartható iránynak. Valóban környezettudatos lakberendezést fapados hozzáállással lehet csinálni, közel a természethez.
Hogyan tudjuk az otthonunkat fenntarthatóan berendezni?
Az első és legfontosabb kérdés, hogy mekkora az az otthon, amit be akarunk rendezni. Ha túl nagy, már nem jó.
A második, hogy akármekkora is a lakásunk, ne halmozzunk fel benne felesleges dolgokat. Ha mégis ez a helyzet, selejtezzünk környezettudatosan!
A harmadik szempont, hogy milyen forrásból szerezzük be a szükséges dolgokat. A legjobb, ha minél kevesebbet vásárolunk, inkább kreatívan (újra) használjuk, átalakítjuk azt, amink van. Vehetünk bútorokat használtan, vadászhatunk régiségekre, ha pedig valamiből újat veszünk, figyeljünk arra, hogy hol és miből gyártották! A jó minőségű, tartós bútorok nyilván fenntarthatóbbak, de ha tehetjük, ezeken belül is részesítsük előnyben a környezettudatos hazai tervezőket, márkákat.
Mi most a legnagyobb otthoni öko divat?
Jó kérdés, ezzel megfogtál! (mosolyog) Nem kifejezetten szokott érdekelni, hogy mi a trendi éppen, de tény, hogyazért rám is hatnak ezek a dolgok. Az egyik ilyen divat szerintem (bár nem újkeletű) a vintage és az indusztriál stílus. Elképesztően menő design bútorok bukkannak fel néha a piacon, még elképesztőbb árakon… A másik ilyen divat a zero waste, aminek ürügyén rengeteg mindent el lehet adni az arra fogékonyaknak. A lelkiismeretesebb influenszerek éppen ezért időről időre hangsúlyozzák, hogy a zero waste nem azt jelenti, hogy kidobsz minden műanyagot lakásból, hogy aztán bambusszal helyettesítsd. Ha engem kérdezel, én annak örülnék a legjobban, ha a wabi sabi és az etno stílus jönne divatba, mert mindkettő a természetes egyszerűség bölcsességét képviseli.
A képek forrása: Őrfi Eszter