A Greenpeace 45 ezer aláírást gyűjtött össze és adott át Karácsony Gergely főpolgármesternek, hogy tiltsa ki az erősen szennyező régi dízelautókat Budapestről, de legalábbis készítsen ehhez egy ütemtervet és segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlesztését a fővárosban.
A zöldszervezet Tiszta levegőt! című petíciója nyomán azt várja a városvezetéstől, hogy
- fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről,
- vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat a fővárosból,
- fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban.
A főpolgármester a 444 kérdésére azt válaszolta, hogy a tervben van az alacsony kibocsátású zónák kijelölése, melynek céldátuma a közgyűlés elé fog kerülni még idén. A dízelautók kivonásával kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy Európa-szerte 2030 az egyre gyakoribb céldátum.
Azt is hozzátette, hogy olyan stratégiát kell alkalmazni, ami nem érinti különösebb hátránnyal az alacsony jövedelmű csoportokat, akik nem feltétlen ilyen autókat szerettek volna venni, csak a jövedelmi helyzetük ezt engedte meg.
A szennyezett levegő miatt évente több mint 13 000 magyar hal meg idő előtt, amivel Magyarország az egyik legszennyezettebb levegőjű tagállam az Unióban. Nincs mire várnunk a szennyező járművek kitiltásával, emberéletekkel játszunk. Ezt sem a fővárosi vezetés, sem a kormány nem nézheti tovább tétlenül.
– nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország levegőtisztasági szakértője.
A Greenpeace közleménye ehhez még hozzáteszi, hogy a levegő tisztaságáért nem elég csupán települési szinten cselekedni, kormányzati szándékra is szükség van. Ezzel kapcsolatban megemlítették, hogy Magyarországon a kormány nem teszi lehetővé, hogy a városok saját hatáskörben útdíjat vezethessenek be a szennyező járművek korlátozására.