A Greenpeace 45 ezer aláĂrást gyűjtött össze Ă©s adott át Karácsony Gergely fĹ‘polgármesternek, hogy tiltsa ki az erĹ‘sen szennyezĹ‘ rĂ©gi dĂzelautĂłkat BudapestrĹ‘l, de legalábbis kĂ©szĂtsen ehhez egy ĂĽtemtervet Ă©s segĂtse a fenntarthatĂł közlekedĂ©s terjedĂ©sĂ©t, fejlesztĂ©sĂ©t a fĹ‘városban.
A zöldszervezet Tiszta levegĹ‘t! cĂmű petĂciĂłja nyomán azt várja a városvezetĂ©stĹ‘l, hogy
- fokozatosan tiltsa ki a dĂzelautĂłkat Ă©s más szennyezĹ‘ járműveket BudapestrĹ‘l,
- vonja ki a dĂzelĂĽzemű BKV-buszokat a fĹ‘városbĂłl,
- fokozottan segĂtse a fenntarthatĂł közlekedĂ©s terjedĂ©sĂ©t, fejlĹ‘dĂ©sĂ©t a fĹ‘városban.
A fĹ‘polgármester a 444 kĂ©rdĂ©sĂ©re azt válaszolta, hogy a tervben van az alacsony kibocsátásĂş zĂłnák kijelölĂ©se, melynek cĂ©ldátuma a közgyűlĂ©s elĂ© fog kerĂĽlni mĂ©g idĂ©n. A dĂzelautĂłk kivonásával kapcsolatban Ăşgy nyilatkozott, hogy EurĂłpa-szerte 2030 az egyre gyakoribb cĂ©ldátum.
Azt is hozzátette, hogy olyan stratégiát kell alkalmazni, ami nem érinti különösebb hátránnyal az alacsony jövedelmű csoportokat, akik nem feltétlen ilyen autókat szerettek volna venni, csak a jövedelmi helyzetük ezt engedte meg.
A szennyezett levegő miatt évente több mint 13 000 magyar hal meg idő előtt, amivel Magyarország az egyik legszennyezettebb levegőjű tagállam az Unióban. Nincs mire várnunk a szennyező járművek kitiltásával, emberéletekkel játszunk. Ezt sem a fővárosi vezetés, sem a kormány nem nézheti tovább tétlenül.
– nyilatkozta Simon Gergely, a Greenpeace Magyarország levegőtisztasági szakértője.
A Greenpeace közlemĂ©nye ehhez mĂ©g hozzáteszi, hogy a levegĹ‘ tisztaságáért nem elĂ©g csupán telepĂĽlĂ©si szinten cselekedni, kormányzati szándĂ©kra is szĂĽksĂ©g van. Ezzel kapcsolatban megemlĂtettĂ©k, hogy Magyarországon a kormány nem teszi lehetĹ‘vĂ©, hogy a városok saját hatáskörben ĂştdĂjat vezethessenek be a szennyezĹ‘ járművek korlátozására.