Az elmúlt hetekben berobbant a köztudatba a metaverzum, de egyelőre még nehéz elképzelni, hogyan változtatja majd meg életünket az új technológia. Mark Zuckerberg és Meta-ra átnevezett cégének videója nyújt némi kapaszkodót, de az abban megjelenített ötletek még inkább a sci-fi világába kalauzolnak el minket.
Vajon a metaverzum alkalmas lehet arra, hogy a fenntarthatóság felé vezető út egyik eleme legyen? Vagy sokkal inkább a Mátrix utópisztikus világát hozza majd el?
Mindenesetre, ha a túlfogyasztás megoldására keressük a választ, először érdemesebb a saját portánkon sepregetni. Ez már csak azért is aktuális kérdés, mert épp a Black Friday őrület idei felvonásának fináléjában vagyunk. Napi több száz impulzus ér minket, melyek mind a vásárlás irányába próbálnak terelni minket. De biztos, hogy szükségünk van egy picivel nagyobb felbontású tévére, vagy épp egy plusz funkcióval rendelkező új mosógépre? És ha mégis úgy döntünk, hogy vásárolunk, mit csináljunk a lecserélt tárgyakkal?
A nagy kérdés, hogy meg tudjuk-e védeni magunkat a túlfogyasztástól, vagy tehetetlenek vagyunk, mert az arra való hajlamot az evolúció kódolta belénk. Az érdekes dilemmáról Forgács Attilával, a Corvinus Egyetem szociálpszichológusával beszélgettünk múlt heti interjúnkban.
Az minden esetre gyanítható, hogy a fogyasztói társadalom vadhajtásainak letörésében komoly egyéni felelősségünk van. A feladat nem egyszerű, de némi tudatossággal felvértezhetjük magunkat a média és a marketing csábító ígéreteivel szemben. Ebben az egyre nagyobb befolyással bíró influenszerek is segíthetnek nekünk, persze csak akkor, ha nem a legújabb termékeket, hanem a fenntartható életvitelt promotálják. De vajon vannak ilyen influenszerek?