Black Friday – Ne hagyd magad megvezetni!

Black Friday – Ne hagyd magad megvezetni!
Black Friday – Ne hagyd magad megvezetni!

Ahogy korábban írtuk, a Black Friday „fekete nap a bolygónak”, a megállapítás pedig idén is érvényes. Hetek óta itthon is minden a túlfogyasztás ünnepének nevezhető eseményről szól, a vásárlásra buzdító reklámokkal Dunát lehetne rekeszteni. Az impulzusvásárlásra építő, sokszor megtévesztő ajánlatok bűvköréből azért nem lehetetlen kikerülni, de ehhez az kell, hogy vásárlásainkról tudatosan döntsünk. Ehhez próbálunk segítséget nyújtani.

2022-ben sincs új a nap alatt

A Black Friday ígérete az, hogy a rendhagyó napon (héten, hónapban) olyan kedvezményekkel juthatunk hozzá a vágyott termékekhez, mint soha korábban. Még ha valóban így is lenne, akkor sem kellene feltétlenül a kasszákhoz rohannunk, hiszen legtöbbször olyan berendezéseket cserélünk le, melyeket még évekig használhatnánk, esetleg olyan holmikat szerzünk be, melyekre valójában nincs szükségünk. Azonban van egy kis bökkenő a „hihetetlen” árakkal is.

Egy brit felmérés szerint 2021-ben a Black Friday akciós termékeinek 98%-a az év más időszakaiban ugyanannyiért vagy olcsóbban is elérhető volt. Sőt az esetek 86%-ában ez igaz volt az akciókban gazdag napot megelőző fél évre is. Ennek megfelelően az impulzusvásárlásra csábító napon valószínűleg nem járunk jobban mint máskor, csupán ezt sikeresen elhitetik velünk.

Így óvd meg magad a Black Friday-től!

Az alábbiakban 4+1 pontban összegyűjtöttük, mire érdemes figyelned, hogy se magadnak, se a Földnek ne árts a fekete pénteken.

1. Valójában nemigen jársz jól

Sok kereskedő trükközik még mindig azzal, hogy az esemény előtti időszakban némileg megemeli az árait, majd óriási akcióként beharangozva, valójában körülbelül az eredeti árukon hirdeti eladásra a termékeket. Legalább ilyen népszerű húzás, hogy olyan termékek nagymértékű (akár 70–80 százalékos) leárazásával vonzzák be a leendő vásárlókat, amelyek az ilyenkor jellemző vásárlási szokásoknak vagy az áruház profiljának a szempontjából marginális jelentőségűek. Viszont ha már az üzletben vagyunk, bizonyára szétnézünk, és veszünk valami mást is.

Szintén igen elterjedt fogás, hogy a vásárlókat megtévesztve hihetetlen akcióként reklámoznak valamit, amit valójában az év más időszakaiban is hasonló áron vásárolhatunk meg. Mindez persze nem azt jelenti, hogy nem találhatunk termékeket valóban jó áron, csak azt, hogy érdemes résen lenni, és elkerülni az ilyenkor gyakori „impulzusvásárlást”.

2022 májusától megváltoztak az akciós árak feltüntetésének szabályai. Bevezették többek között, hogy a leértékelés mértékét az árcsökkentés bejelentése előtt harminc nappal alkalmazott legalacsonyabb árhoz viszonyítva kell meghatározni. Fellépnek a megtévesztésre alkalmas „akár” kifejezéssel szemben is: ha a nagymértékű kedvezmény valójában csak szűk körben érvényesül, illetve atipikus termékek kapcsán valósul meg, akkor a szóban forgó kampány jogsértőnek minősül.

2. Ajándékozz élményt, vagy készítsd el magad a karácsonyi meglepetéseket!

Bár a Black Friday nem kizárólag a karácsonyi bevásárlásról szól, sokan tudják le az ajándékvásárlást ezen a napon. Szerencsére azonban a felesleges tárgyak ajándékozásáról sosem késő leszokni! Magyarországon is egyre elfogadottabbá és elterjedtebbé válik, hogy az emberek élményeket ajándékoznak a szeretteiknek. Ez lehet egy közös hétvégi kiruccanástól a mozibérletig bármi, a lényeg az, hogy olyasmi legyen, ami az együtt töltött időről és az értékes élmények gyűjtéséről szól.

Persze az is teljesen érthető, hogy sokan ragaszkodnak a kézzel fogható ajándékokhoz. Ilyenkor az egyik legjobb, amit tehetünk, ha a meglepetést magunk készítjük el. Az ajándékot az elkészítésével töltött idő és a szeretet jóval értékesebbé teszi annál, mintha egyszerűen egy boltban vásároltuk volna meg. Ha erre nincs időnk, akkor is próbáljunk inkább olyan – a fekete pénteken általában nem reflektorfénybe kerülő – termékek közül választani, melyek egyediek és kézzel készültek. Ha még arra is odafigyelünk, hogy újrahasznosított, upcycling terméket ajándékozzunk, akkor a bolygó is hálás lesz nekünk.

3. Próbáld ki a minimalizmust!

Az önkéntes egyszerűségnek is nevezett életstílus a „kevesebb több” elvén alapul. Ez nem azt jelenti, hogy a minimalisták teljesen kilépnek a fogyasztói társadalomból, hanem azt, hogy a fogyasztásukat az észszerűség és a tudatosság keretei közé szorítják. Pontosan tudják, hogy az életük nem a tárgyak felhalmozásától lesz jobb vagy boldogabb, így vágyaik nem tárgyakhoz kötődnek. Belátják, hogy attól nem lesz jobb az életük, ha egy helyett tizenegy pár cipőjük van, és attól sem, ha minden évben lecserélik a telefonjukat.

Ezt a látásmódot erősítette meg korábban készített interjúnk Forgács Attilával, a Corvinus szociálpszichológia professzorával. A szakember szerint mai fogyasztói társadalmunkban a materiális javak örömértéke nagyon gyorsan inflálódik, a mindig újabb tárgyak halmozása valójában nem hozza el a várt boldogságot. Ezzel együtt szerinte sem egyszerű elkerülnünk a vásárláshoz kapcsolódó téves döntéseket, melyeknek alaposan megágyaznak a kereskedők megfelelő trükkjei és a marketingfogások.

A vásárlás kicsit olyan, mint annak idején a vadászat meg a gyűjtögetés volt. Elementáris sikerélményünk van akkor, amikor azt hisszük, jól jártunk, és sikerült valamit megcsípni

– szemlélteti a vásárlással kapcsolatos érzést Forgács.

4. Biztosan szükségem van rá?

Mielőtt a kasszához lépsz, vagy rányomsz a vásárlás gombra, gondold át még egyszer a fenti kérdést! Már csak azért is, mert a vásárlások jelentős részével csak lecserélünk valamit, amink már van. De vajon az előző tévénk, az évek óta működő mosógépünk vagy hűtőnk tényleg cserére szorul? A lényeges funkciókat tekintve valóban nyerünk annyit, amennyi pénzt a vásárlásra szánunk?

Más lehet a helyzet, ha elromlott eszközt szükséges pótolnunk. Ilyen esetben általában érdemes kikérnünk egy szerelő véleményét, mert bár a tervezett elavulás és a sokszor igen drága alkatrészek miatt a javíttatás nem mindig gazdaságos, egy próbát mindenképp megérhet, mielőtt jókora kiadásra adjuk a fejünket. Ez pedig nemcsak az elektronikai berendezésekre igaz, hanem egy cipész keze alatt újjászülető lábbelire vagy egy szabó által megjavított ruhára is.

+1 Ha mégis vásárolsz, gondolj a bolygóra!

Könnyen lehet, hogy egyik fenti érv sem győzött meg, vagy valóban szükséged van egy új termékre. Ha ezt a Black Friday idején valóban olcsóbban tudod beszerezni, ne legyen bűntudatod a vásárlás miatt! Érdemes viszont ellenőrizni az árakat, mert könnyen lehet: az akciósnak beharangozott terméket máshol olcsóbban vagy hasonló áron, de jobb feltételekkel vásárolhatod meg. Ebben a különféle ár-összehasonlító oldalak nyújthatnak segítséget. Végül pedig tartsd szem előtt, hogy vásárlás és vásárlás között is van különbség, hiszen egyes termékek karbonlábnyoma erősen eltérő lehet. Az sem elhanyagolható szempont, hogy közép és hosszú távon egy energiatakarékosabb berendezéssel te is jobban járhatsz.

Háztartási gép vagy más elektronikai cikk vásárlása esetén ügyelj arra, hogy a választott termék energetikai besorolása a lehető legmagasabb legyen. 2021-ben a korábbi A+++-tól D-ig terjedő minősítések helyett a könnyebben átlátható A-tól G-ig terjedő energiacímkézés lépett életbe az Európai Unióban. Vásárláskor figyelj arra, hogy a termék lehetőleg A osztályú (sötétzöld színnel jelzett) legyen, mert az ilyen készülékek fogyasztják a legkevesebb energiát!

Ezzel párhuzamosan a régi, de még használható termékedet próbáld meg eladni vagy eladományozni! Ha ez nem sikerül, vagy a gép már nem működik, akkor add le! A már nem használható berendezéseket az üzletek kötelesek átvenni, de ha meg tudod oldani, akkor a legközelebbi hulladékudvarban is leadhatod őket. Érdemes azonban előbb tájékozódni, hogy a lakóhelyedhez legközelebbi hulladékudvar milyen hulladékokat vesz át.

search icon