4+1 gondolat, ami megvédhet a Black Friday-őrülettől
4+1 gondolat, ami megvédhet a Black Friday-őrülettől

„Fekete nap a bolygónak” – írtuk tavaly a Black Friday-ről. A megállapítás idén is érvényes. Már az elején fontos leszögezni, hogy a nálunk nem túl régi és végképp nem dicső hagyományokkal rendelkező fekete pénteknek csak akkor áldozhat le a csillaga, ha mi, a potenciális vásárlók elkezdünk tudatos döntéseket hozni. Persze ez gyakran nem éppen egyszerű. Ebben nyújtunk most fogódzót!

1. Valójában nemigen jársz jól…

Sok kereskedő trükközik még mindig azzal, hogy az esemény előtti időszakban némileg megemeli az árait, majd óriási akcióként beharangozva, valójában körülbelül az eredeti árukon hirdeti eladásra a termékeket. Legalább ilyen népszerű húzás, hogy olyan termékek nagymértékű (akár 70–80 százalékos) leárazásával vonzzák be a leendő vásárlókat, amelyek az ilyenkor jellemző vásárlási szokásoknak vagy az áruház profiljának a szempontjából marginális jelentőségűek. Viszont ha már az üzletben vagyunk, bizonyára szétnézünk, és veszünk valami mást is.

Szintén igen elterjedt fogás, hogy a vásárlókat megtévesztve hihetetlen akcióként reklámoznak valamit, amit valójában az év más időszakaiban is hasonló áron vásárolhatunk meg. Mindez persze nem azt jelenti, hogy nem találhatunk termékeket valóban jó áron, csak azt, hogy érdemes résen lenni, és elkerülni az ilyenkor gyakori „impulzusvásárlást”.

2022 májusától megváltoznak az akciós árak feltüntetésének szabályai. Bevezetik többek között azt, hogy a leértékelés mértékét az árcsökkentés bejelentése előtt harminc nappal alkalmazott legalacsonyabb árhoz viszonyítva kell meghatározni. Fellépnek a megtévesztésre alkalmas „akár” kifejezéssel szemben is: ha a nagymértékű kedvezmény valójában csak szűk körben érvényesül, illetve atipikus termékek kapcsán valósul meg, akkor az adott kampány jogsértőnek fog minősülni.

2. Ajándékozz élményt, vagy készítsd el magad a karácsonyi meglepetéseket!

Bár a Black Friday nem kizárólag a karácsonyi bevásárlásról szól, sokan tudják le az ajándékvásárlást ezen a napon. Szerencsére azonban a felesleges tárgyak ajándékozásáról sosem késő leszokni! Magyarországon is egyre elfogadottabbá és elterjedtebbé válik, hogy az emberek élményeket ajándékoznak a szeretteiknek. Ez lehet egy közös hétvégi kiruccanástól a mozibérletig bármi, a lényeg az, hogy olyasmi legyen, ami az együtt töltött időről és értékes élmények gyűjtéséről szól.

Persze az is teljesen érthető, hogy sokan ragaszkodnak a kézzel fogható ajándékokhoz. Ilyenkor az egyik legjobb, amit tehetünk, ha a meglepetést magunk készítjük el. Az ajándékot az elkészítésével töltött idő és a szeretet jóval értékesebbé teszi, mintha egyszerűen egy boltban vásároltuk volna meg. Ha erre nincs időnk, akkor is próbáljunk inkább olyan – a fekete pénteken általában nem reflektorfénybe kerülő – termékek közül választani, melyek egyediek és kézzel készültek. Ha még arra is odafigyelünk, hogy újrahasznosított, upcycling terméket ajándékozzunk, akkor a bolygó is hálás lesz nekünk.

3. Próbáld ki a minimalizmust!

Az önkéntes egyszerűségnek is nevezett életstílus a „kevesebb több” elvén alapul. Ez nem azt jelenti, hogy a minimalisták teljesen kilépnek a fogyasztói társadalomból, hanem azt, hogy a fogyasztásukat az észszerűség és a tudatosság keretei közé szorítják. Pontosan tudják, hogy az életük nem a tárgyak felhalmozásától lesz jobb vagy boldogabb, így vágyaik nem tárgyakhoz kötődnek. Belátják, hogy attól nem lesz jobb az életük, ha egy helyett tizenegy pár cipőjük van, és attól sem, ha minden évben lecserélik a telefonjukat.

minimalista beltér
A minimalizmust sem érdemes túlzásba vinni.

Ezt a látásmódot erősítette meg a napokban készített interjúnk Forgács Attilával, a Corvinus szociálpszichológia professzorával. A szakember szerint mai fogyasztói társadalmunkban a materiális javak örömértéke nagyon gyorsan inflálódik, a mindig újabb tárgyak halmozása valójában nem hozza el a várt boldogságot. Ezzel együtt szerinte sem egyszerű elkerülnünk a vásárláshoz kapcsolódó téves döntéseket, melyeknek alaposan megágyaznak a kereskedők megfelelő trükkjei és a marketingfogások:

A vásárlás kicsit olyan, mint annak idején a vadászat meg a gyűjtögetés volt. Elementáris sikerélményünk van akkor, amikor azt hisszük, jól jártunk, és sikerült valamit megcsípni

– szemlélteti a vásárlással kapcsolatos érzést Forgács.

4. Biztosan szükségem van rá?

Mielőtt a kasszához lépsz, vagy rányomsz a vásárlás gombra, gondold át még egyszer a fenti kérdést! Már csak azért is, mert a vásárlások jelentős részével csak lecserélünk valamit, amink már volt korábban. De vajon az előző tévénk, az évek óta működő mosógépünk vagy hűtőnk tényleg cserére szorul? A lényeges funkciókat tekintve valóban nyerünk annyit, amennyi pénzt a vásárlásra szánunk?

Más lehet a helyzet, ha elromlott eszközt szükséges pótolnunk. Ilyen esetben általában érdemes kikérnünk egy szerelő véleményét, mert bár a tervezett elavulás és a sokszor igen drága alkatrészek miatt nem mindig gazdaságos a javíttatás, egy próbát mindenképp megérhet, mielőtt jókora kiadásra adjuk a fejünket. Ez pedig igaz nem csak az elektronikai berendezésekre, hanem egy cipész keze alatt újjászülető lábbelire, vagy egy szabó által megjavított ruhára is.

+1 Ha mégis vásárolsz, gondolj a bolygóra!

Könnyen lehet, hogy egyik fenti érv sem győzött meg, vagy valóban szükséged van egy új termékre. Ha a Black Friday idején valóban olcsóbban tudod beszerezni, ne legyen bűntudatod a vásárlás miatt! Ilyen esetben is sokat tehetsz azonban azért, hogy a lábnyomod a lehető legkisebb legyen.

Háztartási gép vagy más elektronikai cikk vásárlása esetén ügyelj arra, hogy a választott termék energetikai besorolása a lehető legmagasabb legyen. 2021-ben a korábbi A+++-tól D-ig terjedő minősítések helyett a könnyebben átlátható A-tól G-ig terjedő energiacímkézés lépett életbe az Európai Unióban. Vásárláskor figyelj arra, hogy a termék lehetőleg A osztályú (sötétzöld színnel jelzett) legyen, mert az ilyen készülékek fogyasztják a legkevesebb energiát!

Ezzel párhuzamosan a régi, de még használható termékedet próbáld meg eladni, vagy eladományozni. Ha ez nem sikerül, vagy a gép már nem működik, akkor add le! A már nem használható berendezéseket az üzletek kötelesek átvenni, de ha meg tudod oldani, akkor a legközelebbi hulladékudvarban is leadhatod őket. Érdemes azonban előbb tájékozódni, hogy a lakóhelyedhez legközelebbi hulladékudvar milyen hulladékokat vesz át.

search icon