
Az elmúlt két esztendőben jelentősen növekedett az alkalmi borfogyasztók aránya a 18 és 40 év közöttiek körében. A bor kiválasztásánál pedig egyre inkább előtérbe kerül az egészség- és a környezettudatosság, valamint a magyar termőhely fontossága is.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának (HNT) megbízásából készült reprezentatív kutatásból kiderült, hogy a fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is. A jövő borfogyasztóit a bor természetes összetevői, az adalékanyag-mentesség, a termék története, a termelői felelősségvállalás és a bor származási helye is érdekli.
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa megbízásából készült friss, reprezentatív kutatás szerint a 18 és 40 év közötti fiatalabb korosztály egyre tudatosabban viszonyul a borfogyasztáshoz. A felmérés a Z generáció (18–29 évesek) és az Y generáció (30–40 évesek) borfogyasztási szokásait vizsgálta, és jól látható változásokra mutatott rá: míg korábban a bor nem számított igazán népszerű italnak ebben a korosztályban, mára kezd előtérbe kerülni.
A 2023-as eredményekhez képest a borfogyasztók aránya számottevően nőtt – a Z generáció esetében 23, az Y generációéban 8 százalékponttal emelkedett. Bár a rendszeres borfogyasztás még mindig nem jellemző a fiatal felnőttekre, alkalmi élvezetként egyre többször jelenik meg, a válaszadók 55 százaléka nyilatkozott így. Ebben főleg a Z generáció jár az élen, harmaduk szokott alkalmanként bort kóstolni, míg az Y generációban ez minden ötödik emberre igaz. Az is figyelemre méltó, hogy a megkérdezettek több mint fele szerint a mértékletes borfogyasztás legnagyobb előnye az egészségre gyakorolt pozitív hatás és a társasági élmény, amit egy-egy pohár bor elfogyasztása nyújthat.
„A kutatás egyértelműen azt mutatja, hogy a fiatalabb felnőtt generációk körében újfajta szokás alakult ki a borral kapcsolatban: az élményalapú, tudatos borfogyasztás kerül előtérbe. A korosztály számára fontos, hogy a bor hazai termőhelyről származzon, és a termelés során a fenntarthatóság nagy szerepet kapjon. A kutatás arra is rávilágít, hogy a fiatal felnőttek hamarabb válnak borfogyasztóvá, mint korábban, ami trendfordulót jelez számunkra. Ez a jelenlegi piaci helyzetben új lendületet adhat a hazai borászok számára” – mondta Gulyás Andrea, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának társadalmi kapcsolatokért és kommunikációért felelős igazgatója.
Az összefoglaló tanulmány tovább olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara weboldalán.
(Nemzeti Agrárgazdasági Kamara)
Fotó: Canva