A robotika nyújthat megoldást a karbonsemleges hajózás kialakítására
A robotika nyújthat megoldást a karbonsemleges hajózás kialakítására

A globális károsanyag-kibocsátás több mint 3 százalékáért felelős vízi közlekedés és szállítmányozás a világ legnagyobb szennyezői közé tartozik. A szektor vállalatai törekszenek a karbonsemleges működésre, az átállás azonban nehézségekkel jár majd. Megoldást kell találni a hajótestre tapadó biológiai szennyeződésekre is, amelyek megnövelik az üzemanyagigényt. Ebben segíthet a robotika!

A hajózás során felhasznált üzemanyag körülbelül 9 százaléka a hajótestre tapadó biológiai szennyeződések miatt ég el.

A biológiai szennyeződést a szektor szereplői a hajótest speciális bevonatával és búvárcsapatok által végzett mindennapos tisztítással próbálják leküzdeni. Egy norvég vállalat, a Jotun egy innovatív technológiával korszerűsít:

a cég kifejlesztett egy 200 kilogrammos mágneses csúszó robotot, amely eltávolítja a bioló­giai szennyeződéseket a hajótestről, még mielőtt azok gondot okoznának.

A több mint négy év alatt kifejlesztett, távvezérléssel működő robot, HullSkater négy darab nagy felbontású kamerát használ a felületek felmérésére, mielőtt egy ecsettel eltávolítja a szennyeződéseket. A hajó méretétől függően a tisztítás körülbelül négy órát vesz igénybe, és évente maximum 16 alkalommal kell megismételni. A robot a hajó fedélzetén kap helyet, és a hajó leállásakor kezdheti meg a munkát – mondta Geir Axel Oftedahl, a Jotun üzletfejlesztési igazgatója a CNN-nek.

Az EU egyrészt a kibocsátás-kereskedelmi rendszerén (ETS) keresztül igyekszik szabályozni és csökkenteni a repülésből származó kibocsátást. Ennek célja az iparban keletkező üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése és a klímaváltozás megfékezése. Az EP 2020. szeptember 16-án megszavazta, hogy , hogy a vízi közlekedést is vonják be a rendszerbe.

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

A képviselők szerint a nagy hajók szén-dioxid-kibocsátásának és üzemanyag-fogyasztásának ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályok felülvizsgálatára vonatkozó eredeti javaslat nem volt elég ambiciózus. Eddig nem volt uniós előírás a hajók számára az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentésére.

(vg.hu/Európai Parlament)

search icon