Egyre több autógyártó fejleszt fenntartható vagy vegán kabintereket. Például a Volvo C40-ben egyáltalán nem maradt bőrbevonatú elem, még a kormánykeréken sem.
Fél évszázadon át volt a bőrülés a stílusos, és magasabb felszereltségű autók privilégiuma. Mára a trend teljesen megfordult és sok gyártó megpróbálja a fenntarthatóság jegyében teljes egészében lecserélni ezt a természetes anyagot.
A Volvo, amely sok területen úttörő, a teljesen elektromos új C40 Recharge-t csak 100 százalékban bőrmentes autóként kínálja és ugyanez vonatkozik a testvérmodellre, a szintén elektromos XC40 Recharge-ra.
A bőrmentes kabintér révén, mint mondják, minden egyes négyzetméter bőr kapcsán 500 liter vizet lehet takarítani, azáltal, hogy nem kerül cserzésre. Azok a modern textíliák pedig, amelyekkel a bőrt helyettesítik nemcsak fenntarthatóbbak, hanem akár kettő-négy kilogramm tömegmegtakarítást is eredményeznek a bőrhöz képest.
A bőr egyik régóta használt népszerű helyettesítője például az Alcantara, egy mikroszálas, teljesen mesterséges szövet, amelyet az 1970-es években fejlesztettek ki Japánban, és amely poliészterre és poliuretánra épül, és szinte velúrnak tűnik. Az Alcantara egyébként még finomabbnak érződik, mint az állatbőr és nagyrészt karbantartásmentes és nagyon könnyű.
Egy másik hasonló szintetikus „bőr” az Acella, amelyet a Continental fejlesztett ki még a 30-as években. Ezzel is gyakran találkozni a kabintérben, egy finom 0.8-1,4 milliméteres vastagságú finom tapintású anyag a műszerfalak borításához.
(Forrás: hvg.hu Kép: pexels.com – csak illusztráció!)