Rendben van-e, ha rövid távon, most több szenet Ă©getĂĽnk, de az energiahatĂ©konysággal kapcsolatos erĹ‘feszĂtĂ©sek Ă©s az energia-fĂĽggetlenedĂ©si törekvĂ©sek fölerĹ‘södtek? Mikor Ă©rdemes a cĂ©ges autĂłflottát villanyautĂłsĂtani? HasonlĂł kĂ©rdĂ©sekrĹ‘l Ă©s a szektor magyar vonatkozásĂş kilátásairĂłl is beszĂ©lt Hidi János, a Cambridge Econometrics fenntarthatĂł pĂ©nzĂĽgyek vezetĹ‘je a villanyautĂłsok portálnak.
Arra a kérdésre, hogy Magyarországon minden tizedik új autó elektromos hajtáslánccal működik Hidi János a következőket felelte:
„Csak elsĹ‘ hallásra meglepĹ‘ ez az adat. Akkor is, ha a „konnektoros” hibrideket is ide számoljuk. De elfogadom, mert tudom, hogy ez a trend, Ă©s hogy Nyugat-EurĂłpában ennĂ©l az aránynál is elĹ‘bbre járnak nĂ©hány Ă©vvel. NĂ©metországban már több mint egymilliĂł villanyautĂł van az utakon, Ă©s hogy Franciaországban is gyorsul az átmenet, szĂłval mĂ©gsem olyan meglepĹ‘, hogy kis fáziskĂ©sĂ©ssel, de Magyarországon is ez zajlik. Az átállás gyorsabban törtĂ©nik meg, mint ahogy akár csak nĂ©hány Ă©ve is gondoltuk. Olyan számokat lehet látni a villanyautĂł eladásokban, amiket az elemzĹ‘k öt Ă©vvel kĂ©sĹ‘bbre vártak. Ez nagyon gyors változást jelez, Ăgy az sem vĂ©letlen, hogy vannak olyan gyártĂłk, akik azt is bejelentettĂ©k már, hogy igazábĂłl hamarabb átállnak a tisztán villanyautĂł gyártásra, mint ahogy a szabályozás Ĺ‘ket erre köteleznĂ©.”
A Cambridge Econometrics (CE) nĂ©hány Ă©vvel ezelĹ‘tt azzal bukkant fel a magyar mĂ©diában, hogy think tankkĂ©nt a Magyar Nemzeti Bank hosszĂş távĂş klĂma stressz tesztjĂ©nek elvĂ©gzĂ©sĂ©hez adott szakmai segĂtsĂ©get. Majd, mint regionális tanácsadĂł cĂ©g, felmĂ©rĂ©sĂ©t kĂ©szĂtett a villanyautĂł ipar tĂ©rnyerĂ©sĂ©rĹ‘l Ă©s buktatĂłirĂłl, a koronavĂrus járvány utáni zöldenergiás gazdaságĂ©lĂ©nkĂtĂ©si szĂĽksĂ©grĹ‘l, majd a szĂ©n-dioxid kereskedelem meglĂ©vĹ‘ Ă©s várhatĂł nehĂ©zsĂ©geirĹ‘l.
Hidi János szerint: „KvantitatĂv adatelemzĂ©sen Ă©s gazdasági modellezĂ©sen alapulva trendeket rajzolunk fel, Ă©s valĂłs szcenáriĂłk várhatĂł hatásait jelezzĂĽk elĹ‘re. Ez kĂ©zzelfoghatĂł informáciĂłt jelent a döntĂ©shozĂłk számára – legyenek azok nemzetközi szervezetek, állami szervek vagy nagyvállalatok – egy-egy intĂ©zkedĂ©s hosszĂştávĂş hatásairĂłl. Az energia, az Ă©ghajlatváltozás Ă©s a gazdasági kĂ©szsĂ©gek tĂ©makörĂ©ben ma már minden mindennel összefĂĽgg!”
A ’90-es Ă©vekben nagy lendĂĽletet adott ennek a KiotĂłi EgyezmĂ©ny, egy Ăşjabb nekilendĂĽlĂ©s jött a Párizsi KlĂmaegyezmĂ©nnyel 2015-ben, de a nekibuzdulások után a tĂ©ma kicsit mindig elcsendesedett. Benne van ebben az is, hogy a cselekvĂ©si rĂ©sz sosem olyan látványos, mint egy-egy ceremoniális dokumentum-aláĂrás. Ezzel egyĂĽtt is: egyre több bizonyĂtĂ©k halmozĂłdik fel arrĂłl, hogy ezt a helyzetet mi okozzuk, Ă©s hogy katasztrofális kimenetele lesz, ha nem teszĂĽnk sokkal többet, sokkal gyorsabban
– tette hozzá a szakember.
A kérdésekre adott további válaszokat a villanyautósok portálon olvashatják el teljes egészében.