A villanyautóké lesz a jövő?
A villanyautóké lesz a jövő?

Rendben van-e, ha rövid távon, most több szenet égetünk, de az energiahatékonysággal kapcsolatos erőfeszítések és az energia-függetlenedési törekvések fölerősödtek? Mikor érdemes a céges autóflottát villanyautósítani? Hasonló kérdésekről és a szektor magyar vonatkozású kilátásairól is beszélt Hidi János, a Cambridge Econometrics fenntartható pénzügyek vezetője a villanyautósok portálnak.

Arra a kérdésre, hogy Magyarországon minden tizedik új autó elektromos hajtáslánccal működik Hidi János a következőket felelte:

„Csak elsĹ‘ hallásra meglepĹ‘ ez az adat. Akkor is, ha a „konnektoros” hibrideket is ide számoljuk. De elfogadom, mert tudom, hogy ez a trend, Ă©s hogy Nyugat-EurĂłpában ennĂ©l az aránynál is elĹ‘bbre járnak nĂ©hány Ă©vvel. NĂ©metországban már több mint egymilliĂł villanyautĂł van az utakon, Ă©s hogy Franciaországban is gyorsul az átmenet, szĂłval mĂ©gsem olyan meglepĹ‘, hogy kis fáziskĂ©sĂ©ssel, de Magyarországon is ez zajlik. Az átállás gyorsabban törtĂ©nik meg, mint ahogy akár csak nĂ©hány Ă©ve is gondoltuk. Olyan számokat lehet látni a villanyautĂł eladásokban, amiket az elemzĹ‘k öt Ă©vvel kĂ©sĹ‘bbre vártak. Ez nagyon gyors változást jelez, Ă­gy az sem vĂ©letlen, hogy vannak olyan gyártĂłk, akik azt is bejelentettĂ©k már, hogy igazábĂłl hamarabb átállnak a tisztán villanyautĂł gyártásra, mint ahogy a szabályozás Ĺ‘ket erre köteleznĂ©.”

Cambridge Econometrics (CE) nĂ©hány Ă©vvel ezelĹ‘tt azzal bukkant fel a magyar mĂ©diában, hogy think tankkĂ©nt a Magyar Nemzeti Bank hosszĂş távĂş klĂ­ma stressz tesztjĂ©nek elvĂ©gzĂ©sĂ©hez adott szakmai segĂ­tsĂ©get. Majd, mint regionális tanácsadĂł cĂ©g, felmĂ©rĂ©sĂ©t kĂ©szĂ­tett a villanyautĂł ipar tĂ©rnyerĂ©sĂ©rĹ‘l Ă©s buktatĂłirĂłl, a koronavĂ­rus járvány utáni zöldenergiás gazdaságĂ©lĂ©nkĂ­tĂ©si szĂĽksĂ©grĹ‘l, majd a szĂ©n-dioxid kereskedelem meglĂ©vĹ‘ Ă©s várhatĂł nehĂ©zsĂ©geirĹ‘l.

Hidi János szerint: „KvantitatĂ­v adatelemzĂ©sen Ă©s gazdasági modellezĂ©sen alapulva trendeket rajzolunk fel, Ă©s valĂłs szcenáriĂłk várhatĂł hatásait jelezzĂĽk elĹ‘re. Ez kĂ©zzelfoghatĂł informáciĂłt jelent a döntĂ©shozĂłk számára – legyenek azok nemzetközi szervezetek, állami szervek vagy nagyvállalatok – egy-egy intĂ©zkedĂ©s hosszĂştávĂş hatásairĂłl. Az energia, az Ă©ghajlatváltozás Ă©s a gazdasági kĂ©szsĂ©gek tĂ©makörĂ©ben ma már minden mindennel összefĂĽgg!”

A ’90-es években nagy lendületet adott ennek a Kiotói Egyezmény, egy újabb nekilendülés jött a Párizsi Klímaegyezménnyel 2015-ben, de a nekibuzdulások után a téma kicsit mindig elcsendesedett. Benne van ebben az is, hogy a cselekvési rész sosem olyan látványos, mint egy-egy ceremoniális dokumentum-aláírás. Ezzel együtt is: egyre több bizonyíték halmozódik fel arról, hogy ezt a helyzetet mi okozzuk, és hogy katasztrofális kimenetele lesz, ha nem teszünk sokkal többet, sokkal gyorsabban

– tette hozzá a szakember.

A kérdésekre adott további válaszokat a villanyautósok portálon olvashatják el teljes egészében.

(VillanyautĂłsok)

search icon